ГАЛЕРИЯ ИКОНИ

Икона
 
Начало » ПРАВОСЛАВНА МИСЪЛ » Общество » НЕ ЗНАМ ДАЛИ ДЯДО ДОБРИ ЩЕ СТАНЕ АРХОНТ - интервю със Сливенския митрополит Йоаникий

НЕ ЗНАМ ДАЛИ ДЯДО ДОБРИ ЩЕ СТАНЕ АРХОНТ - интервю със Сливенския митрополит Йоаникий

2012-06-30, автор: в-к "168 часа", рубрика: Общество

MtJoanikij.jpeg

- Ваше Високопреосвещенство, как ще отговорите на атаките на архиереи, че сте осветили казино?

- Никой от моите събратя архиереи не ме е "атакувал" по този въпрос. Истината е, че на 9 юни получих покана от г-жа Елена Иванова, председател на Управителния съвет на Съюза на собствениците "Слънчев бряг". Трябваше да се открие новият туристически сезон "Лято 2012". Всяка година ме канят, аз се отзовавам на поканата и извършвам водосвет. Благославям служителите, които работят в туристическия бранш, говоря за труда, за морето, което е неописуемо красиво сутрин. С изгрева на слънцето сякаш се ражда една надежда, една радост. Морето дава много на оня, който умее да вникне в неговата дълбочина.

На водосвета тази година присъстваха официални лица, представители на изпълнителната власт. Беше истински празник. И за моя почуда - чета, че съм осветил казино. Казино не съм освещавал. Не искам да зная кой ви е подал такава неправилна, неточна информация и с каква цел. Но аз ви прощавам, че я разпространихте.

- За ритуала писаха и електронни издания, и други вестници в коментари.

- Нашето време е лукаво. Това е точната дума. И аз мисля, че за журналистите дойде времето да чуят и възприемат златното правило, казано преди 1600 години от авва Исайя: "Не хвали онова, което не си видял, а за каквото само си чул, не говори за него, като да си го видял".

- Какво е вашето мнение за хазарта?

- Отрицателно, разбира се. Аз съм дал обет да спазвам каноните, а хазартът е забранен от каноните на Църквата. Бог е казал чрез пророк Йезекиил: "Кога кажа на беззаконника: "Бездруго ще умреш!", а ти го не вразумяваш и не говориш, за да предпазиш беззаконника от беззаконния му път, та да бъде жив. Тоя беззаконник ще умре в беззаконието си, но кръвта му Аз ще подиря от твоите ръце" (Йезекиил 3:18). Парите, хвърлени за хазарт, са грешни пари. Каква полза, ако печелиш пари, а след това си смутен? Хазартът е вреден за душата и за тялото и аз не мога да пожелая успех на хората, които се занимават с хазартна дейност.

Духовната власт има отговорната задача да казва на своите пасоми кое е добро и кое - зло. Тук, на земята, може много неща да се прикрият, може да се каже полуистина, но пророк Исайя е казал: "Горко на ония, които злото наричат добро и доброто - зло, тъмнината считат за светлина и светлината - за тъмнина, горчивото считат за сладко и сладкото - за горчиво!" (Исайя 5:20).

- Светият синод вече легализира даването на благородническата титла "архонт". В обществото има напрежение. Богослови твърдят, че архонтската институция създава неравенство между православните християни.

- В Светия синод разгледахме и обсъдихме този въпрос. Всеки изказа своето виждане, своите аргументи - така изпъква истината. Нямаше никакви разногласия. Отменихме решението от 2007 г., което забраняваше даването на това отличие и мнозинството епархийски митрополити, които са членове на Светия синод, гласуваха да бъде прието това ново решение.

- Каква е цената да станеш архонт - финансиране строежа на една, две или пет църкви?

- Цената е висока, защото оценката е духовна. Ако и най-малкото добро, сторено за Църквата, се възнаграждава от Бога, то нима строеж на храм ще счетем за нищо?

 

Свети Симеон Нови Богослов казва, че да построиш един храм, където ще се хранят душите на вярващите с години и векове, е спасително дело. Трябва да имаш силна вяра, за да почувстваш желание да съградиш храм, да почувстваш величието на храма. Храмът остава като негаснещ светилник за поколенията.

- Защо когато митрополит Галактион системно ръкополагаше архонти през годините - 17, имаше остра реакция от владиците, които се позоваваха на забраната от 2007 г. А когато митрополит Николай ръкоположи първия епархийски архонт - бизнесмена Петър Манджуков, синодът реши да узакони процедурата?

- Тогава така е преценил Светият Синод, така е решил, а след това нещата са се променили. В Църквата има непроменими истини, като например догматите, а това, което не касае догматите, търпи промяна.

- Срещу синодалното решение да бъдат легализирани архонтите има доста остра реакция от университетски преподаватели, учени от БАН, студенти, православни християни. Двама митрополити - Неврокопски Натанаил и Варненски Кирил, се разграничиха от решението. Вашият коментар?

- Аз не съм присъствал на т.нар. мълчалив протест. Но разбрах, че той не е бил мълчалив, както беше обявено. Публично по адрес на архиереите, приели решението, са били отправени тежки нападки. В канцеларията на Светия синод е внесено писмо. Когато документът бъде докладван на заседание на синода, ще бъде разгледан. Ще се запознаем с мотивите на протестиращите, за да преценим доколко те са основателни.

- Дядо Добри, който събира стотинки за нуждите на Църквата, ще стане ли скоро архонт?

- Дядо Добри е праведник и благочестив християнин. Този човек върши голямо дело. Свит в храма, той стои и със своята благост, със своята молитвеност и добросърдечност привлича хората, защото срещата с праведната душа услажда човека. Дали ще стане архонт, не мога аз да кажа. Това ще определят правилникът и съответният митрополит.

- Синодът гарантира ли прозрачност при процедурата за удостояване на достойни люде, дарители и спонсори на БПЦ? В списъка на българските архонти има и такива със съмнителен бизнес.

- Въпросът беше обсъден много внимателно и задълбочено, преди да бъде приет правилник, който регламентира даването на отличието "архонт". Още от древността са давани награди и отличия на духовници и миряни за особено ревностно служение и тази практика я има във всички православни църкви. Това е внимание и оценка, макар и земна. Един стимул и насърчение както за отличения, така и за останалите, за които той ще бъде за пример. Най-малкото даване за църквата се възнаграждава стократно на небето. "Който сее скъдно, скъдно и ще пожъне; а който сее щедро, щедро и ще пожъне", казва св. ап. Павел (вж. 2 Кор. 9:6). Няма нищо изгубено.

- Не се ли опасявате, че узаконяването на архонтските отличия може да създаде условия за корупция в Църквата? Говори се, че някаква част остава и за митрополита. Друга за епархийските храмове.

- Аз не зная някаква част да остава за митрополита. Митрополитите нямат нужда от такова парично възнаграждение. Митрополитите са монаси - нямат семейства, деца. Живеят в митрополията с най-необходимото. Каквото имат, то е на Църквата, не тяхно. Знаят, че на този свят са за кратко, а пред Бога ще отидат само със своите дела, със съвестта си.

- Агентурното минало на голяма част от висшия клир на БПЦ, съпричастността му към една репресивна власт защо не може да бъде страница, която да бъде лесно затворена?

- Не мога да говоря от името на другите. Нямам това право. Що се отнася до мен: не съм правил никакви донесения за службите, не съм удостоверявал принадлежността си към тях с подпис. Спокоен съм вечер след вечерните си молитви, защото когато е спокойна съвестта, тогава сънят е спокоен. Една журналистка веднага след отварянето на досиетата ми казва: "Трябва да вярваме на държавните институции". Аз отговарям категорично: "Аз вярвам на себе си". Тя продължава с атаките: "Но те са ви завербували". Отговарям: "Те може да са ме завербували, но аз не съм се завербувал. Така че съм чист".

- Църквата се опълчи срещу провеждането на гей-парад в София. Какво осъждате - греха или грешника?

- Греха осъждаме. Защото всеки човек е създаден по Божий образ и подобие. Божият образ е свят, подобието трябва да се усъвършенства. Грехът е страшен. След смъртта човешката душа отива на съд, преминава през 20 митарства. Човек трябва да се покае още на земята, защото на небето няма покаяние. Когато се покае, човек чувства Божията милост, Божието снизхождение.

Първата степен на щастието е да не се греши, а втората степен - да осъзнаеш греховете си, казва св. Киприян Картагенски. Трябва да знаем едно: Бог обича човека и желае неговото спасение.

- И ако един хомосексуалист се изповяда пред свещеник, трябва ли изповедта му да бъде приета?

- Важното е да се разкае от сърце. Да отхвърли греха, да се откаже от него. Когато почувстваш тежестта на греха, тогава се отказваш от него. Това е целта. В греха няма щастие. Няма утеха. Греховността ограбва, осквернява човека. Тя нанася само смут в човешката душа. И все пак, и най-наранената от греха човешка душа може да бъде лекувана чрез покаяние, чрез пост, чрез молитва. Да милваш грешника е много велико дело.

- В книгите си препоръчвате редовната изповед. Вие изповядвате ли се?

- Да, редовно се изповядвам, както е длъжен всеки духовник. Св. Димитрий Ростовски е казал, че който извърши смъртен грях, не може да служи литургия, докато не си изчисти съвестта. Не одобрявам изказвания като: "Защо да се изповядвам, като пак ще съгреша". Ами, питам аз: "Защо се миете, като пак ще се изцапате".

Покаянието е такава благодат! Изповедта е тайнство. Да изчистиш съвестта, душата си. Духовниците имат власт да свързват и развързват греховете на човеците и каквото те развържат на земята, да бъде развързано и на небето. Ставаш нов човек - благодатта те е възродила, обновила те е. Ангелът е близо до теб. Ти си близо до Бога на светостта. Но трябва да повярваш в тези истини, за да ги изпълниш.

Така че, винаги се изповядвайте! Колкото по-често, толкова по-добре. Най-малко четири пъти в годината по време на четирите поста. Всеки свещеник в Сливенска епархия на всеки пост ми дава отчет колко човека са се изповядали: 50, 200, 500... В последно време мнозина стават чувствителни към тежестта на греха. Това ме радва.

- За какво мечтаете?

- Владиката не може да мечтае. Той се моли, благославя, служи, проповядва, та всички поверени му от Бога души да достигнат до познание на истината и до спасение.

- Кое е най-голямото нещастие днес?

- Най-голямото нещастие е, когато любовта отслабва у човека. Тогава настъпва тъмнина в душите на хората и се засилва злото. Но когато бъдем богопредани, Бог няма да допусне това да се случи.

 

Интервюто взе: Галина ГАНЕВА

Източник: в-к "168 часа"

***

СРОДНИ ТЕМИ:

КРАТКА ИСТОРИЯ НА ЦЪРКОВНИТЕ ОТЛИЧИЯ (АРХОНСТВО), Аристидис ПАНОТИС

 

 





Още от "Православна мисъл":