ГАЛЕРИЯ ИКОНИ

Икона
 
Начало » ПРАВОСЛАВНА МИСЪЛ » Агиология и патрология » И В НАШЕ ВРЕМЕ НЕ Е ОСКЪДЯЛА ВЯРАТА

И В НАШЕ ВРЕМЕ НЕ Е ОСКЪДЯЛА ВЯРАТА

2016-02-23, автор: Архимандрит ФИЛИП (Василцев), рубрика: Агиология и патрология

SvSerafimSobolev portret.JPG

Св. Серафим Соболев, Софийски Чудотворец

Интервю с архим. Филип Василцев - предстоятел на руския храм-подворие "Св. Николай Мирликийски" в София

Arhim.Filip Vasilcev cr.jpg

В ъ п р о с 1: Ваше Високопреподобие, на 3 февруари 2016 г. в храм „Христос Спасител" в Москва бе извършена канонизацията на Богучарски архиепископ св. Серафим Соболев от Архиерейския събор на РПЦ с участието от страна на БПЦ-БП на Високопреосвещения Варненски и Великопреславски митрополит Йоан и Преосвещения Знеполски епископ Арсений, викарий на Пловдивския митрополит. Бихте ли описал атмосферата и изявленията по време на това историческо заседание, както и реакциите на участниците в събора след канонизирането на св. Серафим?

А р х и м. Ф и л и п: Действително, на петото пленарно заседание на освещения Архиерейски събор на Руската православна църква бе разгледан въпросът за канонизацията на Богучарския архиепископ Серафим. Откривайки пленарното заседание Светейшият патриарх Кирил обяви неговата тема - разглеждането на въпроса за канонизацията - и след това даде думата на Волоколамския митрополит Иларион, който от страна на РПЦ бе подготвил доклад за живота, дейността, богословските възгледи на архиепископ Серафим, и в края на доклада предложи на членовете на освещения Архиерейски събор да канонизира архиепископ Серафим в лика на светителите с името: светител Серафим, архиепископ Богучарски и Софийски Чудотворец; и да установи за ден на неговата памет 26 февруари. След това, което действително бе безпрецедентно събитие на Архиерейски събор на РПЦ, с работен доклад излезе Варненският и Великопреславски митрополит Йоан, който разказа на участниците в Архиерейския събор за почитанието към владика Серафим в България. Неговият доклад бе възприет изключително положително и с голяма радост. Нужно е да се каже, разбира се, че владика Серафим е в по-голяма степен известен и почитан в България, защото по-голямата част от неговия живот е преминала тук. Той е служил в София почти 30 години. В епархиите на РПЦ той е бил по-малко известен. Основно почитта към него е била разпространена предимно в онези епархии, в които той е служил. Той е почитан там, където е роден - в Рязанската митрополия, защото е роден в Рязан, там е завършил духовно училище и духовна семинария. Владиката е почитан в Петербургската духовна академия, която той е завършил и където е приел монашеско пострижение с името на преподобния Серафим Саровски. Трябва да се каже, че владика Серафим е бил един от първите, ако не и първият постриженец с името на преп. Серафим в пределите на Петербургската митрополия. Той е почитан и във Воронеж, където е бил последен ректор на Воронежката духовна семинария до нейното закриване в 1918 г. И този негов път в Русия предопредели изказванията на Архиерейския събор, които след това прозвучаха. Навярно за много архиереи бе много важно и полезно да узнаят за неговото житие, по-отблизо, по-дълбоко да се запознаят с неговия живот и да научат за неговото всенародно почитане в България. След изказването на Варненския и Великопреславски митрополит Йоан Светейшият патриарх откри дискусията и помоли да се изкажат няколко Високопреосвещени митрополита.

В ъ п р о с 2: Кои архиереи се изказаха по време на дискусията?

А р х и м. Ф и л и п: Доколкото по-голямата част от времето на служение на владика Серафим зад граница е преминало в юрисдикцията на Руската Задгранична църква, първото исказване бе на Източноамериканския и Нюйоркски митрополит Иларион - предстоятел на Руската Задгранична църква, който говори за това, че владика Серафим винаги е бил почитан сред руската емиграция и той поддържа канонизацията му. Рижкият и на цяла Латвия митрополит Александър говори за духовните връзки на архиепископ Серафим със свещеномъченик Йоан Помер - това е един от руските новомъченици, който е бил Рижки епископ. Двамата са водели кореспонденция. След това се изказа Воронежкият митрополит Сергий, който разказа за почитта към владика Серафим във Воронежката митрополия. И последен се изказа Рязанският митрополит Марк, който каза, че няма никакви съмнения в необходимостта от канонизирането на владика Серафим.

В ъ п р о с 3: А какво изрази като позиция Негово Светейшество Московският и на цяла Русия патриарх Кирил по отношение личността на св. Серафим Соболев и неговата канонизация?

А р х и м. Ф и л и п: Да, той изрази своя лична позиция, от която стана ясно, че се изказва за канонизацията. В заключение Светейшият патриарх Кирил помоли предстоятеля на подворието на РПЦ в София да каже няколко думи, т.е. мен. В своето слово аз се докоснах до факта на всенародната почит към владика Серафим в България. Приведох статистика за това колко хора посещават мястото на неговото упокоение. Разказах за множество чудеса, на които бях свидетел тук за времето на моето относително недълго служение (от 2011 г. насам). Защото аз съм чел тези свидетелства, те минаваха през ръцете ми, и затова казах, че свидетелствам пред Бога, пред Светейшия патриарх и пред освещения събор за благодатната помощ на владика Серафим. Казах също и това, че много вярващи в България очакват решението на освещения събор на РПЦ за прославлението в лика на светиите на владика Серафим. След това дискусията бе закрита и Светейшият патриарх постави въпроса за гласуване. РЕШЕНИЕТО БЕ ВЗЕТО ЕДИНОГЛАСНО.

Д. П а н а й о т о в а: Слава Богу!

А р х и м. Ф и л и п: След това бе изнесена иконата на светител Серафим, изписана в иконописната школа на Санкт-Петербургската духовна академия от известния иконописец Александър Стальнов, и бе изпято величанието в чест на светител Серафим. А после Светейшият патриарх предаде новоизписаната икона в дар за Българската православна църква. И иконата прие Варненският и Великопреславски митрополит Йоан. Не мога да не отбележа голямото въодушевление, голямата духовна радост сред руските архиереи от самия факт на прославлението на владика Серафим. 

В ъ п р о с 4: Ваше Високопреподобие, а какво означава за нас включването в сонма на светителите на Православната църква на св. Серафим Соболев като Богучарски архиепископ и Софийски Чудотворец?

А р х и м. Ф и л и п: Аз мисля, че това е много важен акцент в неговата святост. Малко са светиите, които получават такова народно название - Чудотворец. Светител Николай Чудотворец... Безусловно този титул няма канонично значение. В йерархията на светостта не съществува такъв чин - чудотворец. Има светители, има мъченици, има преподобни и след молитва към тях се извършват чудеса. А названието Чудотворец говори за народната любв, за народната почит към един или друг светец и за това, че съответният светец скоро отвръща на молитвите, отправени към него. Това говори също и за факта, че той е много дълбоко духовно свързан с българския народ и със столицата на България - София. Защото само такава всеобща народна любов би могла да му даде такова название. 

SvSS kutiata s pisma.JPG

В ъ п р о с 5: Как бе определена датата на прославлението и празнуването паметта на св. Серафим Софийски Чудотворец?

А р х и м. Ф и л и п: Датата на неговата памет бе установена по дена на неговото успение - 26 февруари 1950 г. Именно тази дата бе предложена от съвместната руско-българска комисия за дата на неговата памет.

В ъ п р о с 6: Каква е значимостта на канонизирането на св. Серафим Соболев за руския храм-подворие „Св. Николай Мирликийски", чийто предстоятел сте Вие? Знаем, че светителят е служил в храма дълги години и именно тук е осъществил личния си и пастирски подвиг, и тук лежат светите му мощи.

А р х и м. Ф и л и п: Аз мога да кажа, че ние с голяма радост очакваме тържественото прославление на светител Серафим. Дълги години много поколения вярващи хора в България чакаха това събитие. И ето, дочакаха... Подворието, свещенослужителите и енориашите активно се готвят за това историческо събитие, разбирайки великата отговорност пред паметта на просиялия тук светец. Този ден ще стане най-важното събитие в историята на нашия храм, в който владика Серафим е служил почти 30 години.

В ъ п р о с 7: Какво трябваше да преодолеете лично Вие, за да постигнете заветната за православните християни в България цел - канонизацията на св. Серафим Софийски Чудотворец?

А р х и м. Ф и л и п: Аз не бих искал да говоря за положените лично от мен усилия, но бих споделил, че в делото за канонизацията на владика Серафим имаше много чудесни моменти. И мога да отбележа, че тя не би се състояла без личното участие на Светейшия патриарх Кирил, който в 2007 година, още бидейки митрополит Смоленски и Калининградски, подаде материали за неговата канонизация в комисията на РПЦ за канонизиране на светии.

Д. П а н а й о т о в а: А защо той е подал такива документи?

А р х и м. Ф и л и п: Защото имаше обръщение на предстоятеля на подворието о. Александър Карягин с молба за предаване на тези материали в комисията. И ето, че в началото на процеса по канонизация е стоял именно Светейшият патриарх Кирил, тогава - митрополит Смоленски и Калининградски. Ние знаем, че тогава комисията е разгледала въпроса и е счела, че предоставените материали не са достатъчни за канонизация, отсъствали са документирани, медицински потвърдени свидетелства за неговата благодатна помощ. Отсъствали са и материали, свързани с последния период на неговия живот: от 1944 до 1950 година, т.е. необходимо е било да се изследва въпросът за това имало ли е някакви отношения между архиепископ Серафим и държавните служби за безопасност на Съветския съюз. Отсъствали са и някои материали, свързани с 1918 година, когато той заедно с войските на Бялата армия е отстъпил към южна Русия. Било е необходимо тези материали да се допълнят, с което ние почнахме да се занимаваме от 2014 година - с активната помощ на Синода на Българската църква, на вярващите от БПЦ, така че за много кратко време успяхме да съберем няколко десетки свидетелства, които се оказаха достатъчни за комисията по канонизация. Необходимо е да отбележа личното участие в канонизацията на владика Серафим на Волоколамския митрополит Иларион. Имено той подаваше материалите в Синода на РПЦ, именно той докладва на Архиерейския събор - материали за неговия живот, за богословските му възгледи, и е нужно да се каже, че без неговото участие щеше да бъде сложно толкова бързо да преминем през този подготвителен процес. Искам също да благодаря на председателя на комисията по канонизация Троицкия епископ Панкратий, който от самото начало разбра важността и своевременността на канонизацията на владика Серафим. Така също искам да благодаря и на о. Владимир Воробьов - настоящия секретар на комисията по канонизация на светии, който се явява духовно чедо на о. Всеволод Шпилер - духовен син на владика Серафим. Той се явява живото звено в духовната верига на приемственост, която идва от владика Серафим.

Д. П а н а й о т о в а: А други чудесни моменти в хода на канонизацията?

А р х и м. Ф и л и п:  Да, имаше няколко, но за един такъв момент мога да Ви кажа. Обикновено заседанията на комисията по канонизация се провеждат в Свето-Даниловския манастир. За пръв път в историята, в деня, в който се разискваше въпросът за владика Серафим, заседанието, по независещи от никого причини, бе пренесено в Свето-Тихоновския хуманитарен православен университет, който винаги е считал владика Серафим за свой покровител.

В ъ п р о с 8: Стои ли на дневен ред отварянето на гроба със св. мощи на светител Серафим?

А р х и м. Ф и л и п: Въпросът за намирането на мощите на светител Серафим, разбира се, е свързан с въпроса за канонизацията му, защото могат да се намират мощи само на новопрославен светия. Но като цяло това е отделен въпрос, който трябва да бъде специално разгледан от комисията по канонизация и от Синода на РПЦ. В традицията на Православната църква, не само на Руската, се намират мощите съвсем не на всички светии. Св. праведен Йоан Кронщадски пребивава под земята в храма на Йоановския манастир на Карповка в Санкт-Петербург. Св. блажена Ксения Петербургска пребивава под земята в параклиса (часовнята) в Смоленското гробище. Светител Николай Японски пребивава под земята, но и други светии... Въобще, в традицията на древната Църква, както на Изток, така и на Запад, обект на почитане е било мястото на погребението на мъчениците и светиите. Но същевременно съществуват и многоуважавани традиции за намиране на св. мощи, което става или по решение на свещеноначалието на една или друга Църква, или по особено откровение от светията. Така мощите на преп. Сергий Радонежки са били намерени след специално откровение, защото подземните грунтови води подмивали мястото на неговото упокоение и игумен Никон получил откровение от самия светия да извадят мощите му.

Д. П а н а й о т о в а: Както е било дадено откровение от св. Йоан Рилски за неговите св. мощи...

А р х и м. Ф и л и п: Да...Този въпрос засега остава открит.

В ъ п р о с 9: Каква подготовка, включително и литургична, се извършва с оглед на предстоящото прославление на св. Серафим Софийски Чудотворец като съвместна организация между РПЦ и БПЦ?

А р х и м. Ф и л и п: В литургичен план знаем, че на 3 февруари т.г. на заседание на Св. Синод на РПЦ бяха приети литургичните текстове, т.е. тропарите, кондака, величанието и молитвата към владика Серафим. Ние вече можем да използваме тези текстове, да ги печатаме, да ги използваме в богослужението. Специално трябва да отбележим, че те са съставени от йеродякон Юстин от Зографския български манастир на Св. Гора Атон и след това претърпяха незначителна редакция.

Д. П а н а й о т о в а: А кой ще напише службата на св. Серафим?

А р х и м. Ф и л и п: Синодът на РПЦ поръча на богослужебната комисия да състави богослужебни текстове за службата на владика Серафим.

В ъ п р о с 10: Как се подготвя руското подворие „Св. Николай Мирликийски" в София за предстоящото прославление на св. Серафим Софийски Чудотворец? Ще бъдат ли изписани нимбове около изображенията на св. Серафим в криптата?

А р х и м. Ф и л и п: В настоящия момент тече реставрация на стенописите в криптата на нашия храм. По мнение на специалистите това са едни от най-хубавите съвременни стенописи в България. Реставрацията ръководи известният български реставратор доц. Стефан Белишки, който вече реставрира стенописите в централното пространство на нашия храм. В този смисъл за мен е важно мнението на реставраторите, мнението на специалистите. От моя гледна точка би било възможно да се нарисува нимб, дотолкова доколкото с това ние просто ще потвърдим факта на прославлението на владика Серафим. Но това в известен смисъл зависи и от специалистите реставратори.

Д. П а н а й о т о в а: А това може ли да се случи до прославлението?

А р х и м. Ф и л и п: Това не би отнело много време. Също - сега  протичат  реставрационни работи и в самия храм, където след премахването на стария паркет съвсем неочаквано се откри първоначалната мозайка, създадена още през 1914 г., която в момента се възстановява.

В ъ п р о с 11: А каква е съвместната подготовка между Руската православна църква и Българската православна църква, която тече във връзка с прославлението на владика Серафим?

А р х и м. Ф и л и п: Очакваме пристигането на голяма делегация на Руската  православна църква, начело с Волоколамския  митрополит Иларион -  председателя на Отдела за външни църковни връзки на Московската Патриаршия, който от руска страна ще възглави тържествата по случай прославянето на владика Серафим в лика на светителите. Нашият храм-подворие активно се подготвя за това важно събитие. Съвместно със Синодално издателство (на БПЦ - бел. гл. ред.) подготвяме за деня на тържественото прославление на  владика Серафим издаването на неговите проповеди и поучения на български език с предиславие на Негово Светейшество Българския Патриарх Неофит и на Негово Високопреосвещенство Варненския и Великопреславски митрополит Йоан. Това ще бъде нашият общ подарък. Презентацията на книгата ще се състои на 26 февруари т.г. от  18,00 ч. в Дома на Москва. Хорът към Подворието подготвя празничен концерт, посветен именно на това събитие. Разбира се, за нас е от изключителна важност, че прославянето на владика Серафим  ще  стане съвместно с участието на Българската православна църква, която беше представяна  на Архиерейския събор, провел се в Русия, от Варненския и Великопреславски митрополит  Йоан и  Знеполския епископ Арсений. Това е безпрецедентен случай, когато две автокефални Православни църкви заедно  прославят светец.

В ъ п р о с 12: Какво означава за двете църкви-сестри - Руската и Българската - канонизирането на св. Серафим Соболев?

А р х и м. Ф и л и п: Владика Серафим е един от най-почитаните подвижници на вярата и благочестието в България. Дори и човек да не посещава редовно църквата,  т.е. дори да не е въцърковен, поне веднъж в живота си той е чувал това име: дядо Серафим, който е погребан в криптата на нашия храм. Неговият живот и служение са свързани именно с България, по-голямата част от живота си той е прекарал именно тук - от 1921 г. до 1950 г. е служил в Николския храм в София.  Още от деня на своето преставяне - 26 февруари 1950 г. той е всенародно почитан подвижник  на вярата и благочестието:  всеки ден на гроба му за поклонение идват стотици и даже хиляди хора. Владика Серафим е един от нашите съвременници. Ако погледнем от историческата мярка за време, можем да кажем, че неговото успение не е толкова далеч от нашите дни. Все още неговите съвременници са сред живите - хората, които го знаят и помнят добре, на тези от тях, на които е оказал още през живота си непосредствено духовно влияние. В Деянието на освещения събор на Руската православна църква, провел се на 2 и3 февруари 2016 г. в Москва, е определено прославянето му в лика на светителите.  Сред сонма на светителите се прославят подвижниците, които са извършили своето служение в архиерейско достойнство. Владиката не претърпял мъченическа смърт, той живял в „хорошей сторонушке" (България - бел. гл. ред.), както той сам казвал, в свободна страна, до 1944 г. тук с голямо уважение и любов са се отнасяли към Православната църква и към руските духовници и архиереи. Много негови съвременници, останали в Русия през този период,  претърпели изпитания и мъчения. Владика Серафим не последвал тяхнатата съдба и той не се сподобил с мъченически венец. Той мирно се преставил в Господа в деня на Тържеството на Православието - 26 февруари 1950 г. Затова и Архиерейският събор на Руската православна църква го прослави именно в лика на светителите.  Тук можем да си спомним и за св. Йоан Шанхайски, който точно така, както и архиепископ Серафим (Соболев) бил в клира на Руската Задгранична църква. Пред архипастирите на РПЦ чрез доклада си Варненският и Великопреславски митрополит Йоан засвидетелства с каква почит и общонародна любов се ползва в България нашият небесен покровител. За много от вярващите чада на Българската православна църква прославянето на владика Серафим е дългоочаквано събитие. Те с голяма радост възприеха тази вест и сега очакват, когато и Българската православна църква тържествено ще го прослави на  26 февруари т.г. В Русия по понятни причини се знае по-малко за архиепископ Серафим Соболев. Но ние сме уверени, че неговата канонизация и тържествено прославление ще позволи на руските православни християни повече да научат за своя велик съотечественик, отдал три десетилетия в служение на Църквата в България, която станала за него втора Родина. Светител Серафим по особен начин укрепява единството на българския и руския народи в духа на Православието, за което той се е борил в годините на своя земен живот.

В ъ п р о с 13: Като имаме предвид либерално-модернистичния дух, който владее в света и се опитва да прониква дори и в Църквата, какво означава за целия православен свят канонизацията на Богучарския архиепископ Серафим Соболев, Софийски Чудотворец?

А р х и м. Ф и л и п: Владика Серафим действително е бил много традиционен руски архиерей. Основната част от неговото наследство не е богословско, а по-скоро - апологетично. Той действително се е борил за чистотата на Православието, за съхраняването на неповреденото, чисто църковно Предание. И всички негови трудове са били провокирани от възникването на някои нови богословски мнения или теории. Той ги опровергавал от гледната точка на неповреденото православно църковно Предание. В този смисъл св. Серафим Соболев стои в една редица с много светители на Православната църква, които в протежение на цялата история от съществуването на Църквата са ни оставили това апостолско църковно Предание. Значи и в наше време не е оскъдяла вярата, значи и в наше време - а владика Серафим е бил наш съвременник! - църковното Предание съхранява своята чистота и неповреденост!

Д. П а н а й о т о в а: Слава Богу! Благодаря Ви!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Интервюто е взето от д-р Десислава Панайотова, главен редактор на Официалния сайт на БПЦ-Българска Патриаршия, в руския храм-подворие „Св. Николай Мирликийски" в София на 12. 02. 2016 г.

 





Още от "Православна мисъл":