ЛЕСТВИЦА

ВЪЗНЕСЕНА ОТ ГРОБА НА НЕБЕТО

ВЪЗНЕСЕНА ОТ ГРОБА НА НЕБЕТО

Св. Григорий Палама
Да се научим на мълчание

Да се научим на мълчание

Игумен Нектарий (Морозов)
Да станеш Йоанов

Да станеш Йоанов

Пенка Христова
 

ГАЛЕРИЯ ИКОНИ

Икона
 
Начало » ПРАВОСЛАВНА МИСЪЛ » Биоетика » Отговори на четири въпроса относно науката и теорията на еволюцията

Отговори на четири въпроса относно науката и теорията на еволюцията

2016-06-27, автор: Месогейски и Лавреотикийски митр. Николай, рубрика: Биоетика

 

Mesogeiski mitrNikolai-aktines.jpg

Православен епископ отговаря на четири въпроса относно науката и теорията на еволюцията

 

Митрополит Николай Месогейски и Лавреотикийски митрополит Николай получава бакалавърска степен по физика в Солунския университет през 1976 год., а след отбиване на военната си служба продължава своето обучение в Харвардския университет и Масачузетския технологически институт, където получава магистърска степен и става доктор на науките; впоследствие работи по комбинирана програма на Харвардския университет и Масачузетския технологически институт и получава докторска степен по биотехнологии. След завършване на обучението си работи едновременно в църковен хоспис в Ню Ингланд, в НАСА и в „Артър Ди Литъл". След период на преподавателска работа в Харвардския университет и в Масачузетския технологически институт той заминава да преподава във факултета по медицина към Университета в Крит, а също и в Атинския университет. След това се връща в Бостън - там получава магистърска степен по богословски науки, магистратура получава и в Богословската школа на Светия Кръст, а в Солунския университет става доктор по богословие в областта на биоетиката. През 2008 год. той получава почетна докторска титла от Атинската университетска школа по научна и религиозна теология.

На Негово Високопреосвещенство митрополит Николай Месогейски и Лавреотикийски бяха зададени няколко въпроса относно науката и теорията на еволюцията:

Въпрос: Като вярващ християнин как виждате бъдещето на човек, желаещ да се занимава със съвременни изследвания от рода на генното модифициране, космологията, неврологията, които в крайна сметка поставят под съмнение Бога?

Отговор: Ако едно изследване се прави, за да постави под съмнение Бога, значи то е белязано от болестта на предразсъдъка. Всички изследвания трябва да бъдат насочени към откриване на научната истина. Къде е проблемът човек да поиска да разшири хоризонтите на своите мисли и познания? По такъв начин се обогатяват и подходите към Бога. Бог не е идейна концепция, която на всяка цена трябва да защитаваме - ние вярваме в Него, защото Той е Истината. В такъв смисъл и самата научна истина открива Него. Вярващият, който се страхува от научното изследване, се страхува от истината. Така може да се каже, че той е един невярващ вярващ.

Въпрос: Какво бихте казали за теорията на еволюцията? Тя не е ли в противоречие с учението на Църквата?

Отговор: По отношение на този проблем учението на Църквата се основава на боговдъхновената книга Битие. Тази книга не е учебник по физика или биология. Същественият елемент в нея е не дали при сътворяването на човека Бог е използвал пръст, нито откъде е взел тази пръст, а фактът, че човек е сътворен „по образ и подобие" на Бога. Всичко останало са само допълнителни подробности. Как науката да обори това? Нещо повече, ако науката усъвършенства представата ни и познанията ни за този свят, защо да поставяме това под съмнение? Най-добре ще бъде да приемем, че всъщност добиваме по-ясно разбиране за някои неща.

Но богоподобието на човека - фактът, че сме сътворени за богоподобен живот и носим образа на богоподобието, - е нещо, което науката няма как да промени. Макар че в дързостта си някои учени могат и да го поставят под съмнение.

Въпрос: Значи не е от значение дали човекът произхожда от животните?

Отговор: Най-важни са божественият произход на човека и неговото сродство с Бога, или по-точно фактът, че сме сътворени от Бога, а не начинът, по който сме сътворени. Освен това опасността е не в това човек да произхожда от животните, а да заприлича на тях. „Но човек в почит не ще пребъде; ще се уподоби на животните, които загиват" (Пс.48:13). При все, че нашето предназначение е да бъдем подобни Богу, защо се опитваме да докажем, че сме животни?

Оттук следва, че проблемът не е в научното потвърждаване на еволюционната теория, а в привързаността към нейното нездраво тълкувание, което не е доказателство за несъществуването на Бога, а за пристрастеното късогледство на човека. Да заменяме божествената перспектива пред нас с едно лишено от разум изродяване до животинско ниво! Подобно нещо и животните не биха приели.

Въпрос: Но ние имаме значителни сходства с животните и трябва да разберем тяхното значение.

Отговор: Изненадващ е за мен този огромен интерес към сходствата ни с животните. Ако беше толкова силен и интересът ни към сродството с Бога, всичко щеше да бъде много по-различно. Трябва да открием значимостта именно на това сродство. А относно животните, със сигурност съществуват сходства и с тях. Нашето тяло по един или друг начин има прилики с тялото на най-висшите бозайници. Ние дори можем да се учим от природните добродетели на животните. В Свещеното Писание са посочени многобройни примери в тази посока. В Проповедта на планината Самият Христос ни призовава: „погледнете птиците небесни" (срв. Мат. 6:26), което значи, че можем да им подражаваме.

Това, което има значение обаче, са нашите различия от животните. Човекът е психосоматично същество. И тази именно е неговата голяма ценност. Време е да намалим интереса си към сходствата с животните и да го насочим към възможността да постигнем богоуподобяване.

Превод от английски: Анжела Петрова

Източник: http://www.johnsanidopoulos.com

Снимка: ttps://www.google.bg/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjc_4Pbh8jNAhXBVhQKHZ5jCwsQjB0IBg&url=http%3A%2F%2Faktines.blogspot.com%2F2014%2F10%2Fblog-post_447.html&bvm=bv.125596728,d.d24&psig=AFQjCNG-FoxFJ3Squ5zLQ6UDT_Xm6almPQ&ust=1467111734843688" target="_blank">aktines.blogspot.com

 





Още от "Православна мисъл":