ЛЕСТВИЦА

ВЪЗНЕСЕНА ОТ ГРОБА НА НЕБЕТО

ВЪЗНЕСЕНА ОТ ГРОБА НА НЕБЕТО

Св. Григорий Палама
Да се научим на мълчание

Да се научим на мълчание

Игумен Нектарий (Морозов)
Да станеш Йоанов

Да станеш Йоанов

Пенка Христова
 

ГАЛЕРИЯ ИКОНИ

Икона
 
Начало » ПРАВОСЛАВНА МИСЪЛ » Апологетика » ФУНДАМЕНТАЛИСТКИ ЛИБЕРАЛИЗЪМ

ФУНДАМЕНТАЛИСТКИ ЛИБЕРАЛИЗЪМ

2016-12-31, автор: Смилен Янакиев, рубрика: Апологетика

Vulk v ovcha koja.jpg

Словосъчетанието "православен фундаментализъм", освен, че е кухо, без аналог в действителността, е и подвеждащо. То ни води до това да поставяме Православието в една мисловна плоскост с исляма ("ислямски фундаментализъм"), протестантсвото ("протестантски фундаментализъм"), политиката ("ляв и десен фундаментализъм"), финансите ("монетарен фундаментализъм") и др. под.

Православието не е една от "сферите на обществения живот", макар да влияе върху тях. То не е система от идеи (идеология), макар да създава идеи. Не е общество или човешка общност, макар да включва в себе си такава. Не е част от културата, макар да създава култура.

Православието е Църквата, която е Богочовешка, земно-небесна, йерархична и евхаристийна. Тя е една, света, съборна и апостолска. Тя е поставена върху основата (фундамента), който е Христос. Тя е Тяло, чийто Глава е Христос.

***

Дори като техническо понятие, съчетанието "православен фундаментализъм" не е полезно, защото не описва реалност вътре в Църквата, нито реалност вън от Църквата, а реалност, която не е нито вътре, нито вън, а никъде. Понятие с празен обем. Просто защото това понятие няма отношение към Църквата, а само към човешките отношения като само човешки, а не като Богочовешки.

***

1) "Православният фундаментализъм" е измайсторен като термин за извънцърковни нужди.

2) Често пъти този термин се ползва от църковни люде с нецърковни (несъборни) цели и интереси.

3) Употребата му значи съгласие с това, че има такава реалност, която понятието обозначава. А има ли такава реалност? Или това е оксиморон или метафора? Или друга литературна фигура. Но тогава нещата стават още по-фиктивни/фикционални.

4) "Фундаментализмът" е толкова неопределен, че съчетан с думата "православен", неизбежно пренася своята неопределеност и върху понятието "православие",  което е точно определено. Следователно, целта му не е да направи нещо неопределено по-определено, а да направи определеното - неопределено (сир. води към понятийна ентропия). Което обикновено се нарича заблуда.

5) Кого ползва това понятие? Тези, които мислят за Църквата като за само земна и само човешка. И, които водят (често пъти скрита) борба с някакъв вид инакомислие, а защо не със самото правомислие, със самото Православие.

6) "Православният фундаментализъм" е изначално небогословско понятие. Това е социология, психология, политология и каквата щете друга 'логия', но не и теология. Просто защото не отговаря на най-фундаменталното, най-основното. "Главата на ъгъла", основният камък за препъване на мнозина, е Христос. Тези 'мнозина' са обобщени в Евангелието като иудеи от една страна и елини - от друга. Тук далечен аналог на "фундаментализма" е фарисейството. Но защо ни е тогава нова дума, ако имаме стара дума. Щом имаме "фарисеи", защо ни са "фундаменталисти"?

Източник: predanie.bg

 





Още от "Православна мисъл":