ЛЕСТВИЦА

РАДОСТТА ОТ ВЯРАТА

РАДОСТТА ОТ ВЯРАТА

Ставр. ик. Димитър ЙОРДАНОВ
ВЪЗКРЕСЕНИЕ И ЖИВОТ

ВЪЗКРЕСЕНИЕ И ЖИВОТ

Проф. к.б. Тотю КОЕВ
ЗА ВЪЗКРЕСЕНИЕТО

ЗА ВЪЗКРЕСЕНИЕТО

Св. Йоан Дамаскин
 

ГАЛЕРИЯ ИКОНИ

Икона
 
Начало » ПРАВОСЛАВНА МИСЪЛ » Теология » НАЧАЛОТО НА ВЕЛИКИЯ ПОСТ

НАЧАЛОТО НА ВЕЛИКИЯ ПОСТ

2017-02-27, автор: Св. Йоан Шанхайски, рубрика: Теология

SvIoan Shanhaiski.jpg

Дверите на покаянието се отварят, започва Великият пост. Великият пост се повтаря ежегодно и всеки път той е от голяма полза за нас, ако пребиваваме в него подобаващо. Той е подготовка за бъдния живот, а по-непосредствено - подготовкае за Светлото Възкресение.

Също както стълба, изградена във вътрешността на висока сграда, с цел човек да бъде улеснен, чрез изкачване на стъпалата, той лесно да достигне до върха, така и различните дни от годината служат като стъпала за нашето духовно възкачване.

Това е особено вярно за дните на Великия пост и светата Пасха.

Чрез Великия пост ние очистваме себе си от нечистотата на греха, а на светата Пасха приемаме благословението на Христовото Царство, което предстои да дойде. При възкачване по висока планина човек се опитва да се освободи от всякакъв ненужен товар. Колкото по-малко човек носи, толкова по-лесно е за него да се изкачи и толкова е по-способен да се издигне по-високо. По същия начин с цел да се издигне духовно, за човека е потребно първо и преди всичко да се освободи от тежестта на греха. Тази тежест се снема от нас чрез покаянието, при условие че очистим себе си от всяка враждебност и простим всекиму, за когото считаме, че е сгрешил спрямо нас. Веднъж очистени и опростени от Бога, след това ние ще станем съобщници на светлото Христово Възкресение.

 И какъв безценен дар от Бога получаваме във върховия завършек на нашия постен подвиг. До нас достигат вече словата от първите песнопения на ежедневната пасхална стихира: „Подава ни се за храна Агнецът Божий, в свещената и светоносна нощ на възкресението, заради нас извършеното заколение, с което се приобщиха учениците във вечерта на тайнството".

 Да влезем във вечния живот чрез приобщаването с Тялото и Кръвта на Възкръсналия Христос - ето това е целта на светата Четиридесетница. Ние се причастяваме не е само на Пасха, но и по време на Поста.На Пасха трябва да се причастяват тези, които са постили, изповядвали са се и са се причастявали със Светите Тайни по време на Великия пост. Преди самата Пасха съществува малка възможност да се изповядаме добре и в пълнота; свещениците са изключително заети и през по-голяма част от времето са погълнати от службите на Страстната седмица. Затова човек трябва да се подготви предварително и отрано.

Всеки път, когато човек приема Тайните Христови, той се съединява със Самия Христос и всеки път това е дело душеспасително. Защо тогава се отдава такова значение на причастяването със светите Тайни в нощта на Светата Пасха и защо всички сме призвани към това?

Именно тогава ни се дава с особена сила да преживеем Царството Христово. Именно тогава ние сме озарени от Вечната Светлина и сме укрепени за духовно въздигане.

Това е незаменим дар Христов, несравнимо благо. Нека никой не се лишава от тази радост и нека никой, вместо да приема Светото Причастие в Пасхалната нощ, да не бърза да вкусва месо и други храни. Приобщаването със Светите Тайни в тази нощ ни подготвя за празничната трапеза във вечното Царство Божие.

Превод: Анжела Петрова

Редакция: Десислава Панайотова

 





Още от "Православна мисъл":