ГАЛЕРИЯ ИКОНИ

Икона
 
Начало » ПРАВОСЛАВНА МИСЪЛ » Биоетика » БОГОСЛОВСКИЯТ ПРОБЛЕМ НА ГМО И ХРАНИ

БОГОСЛОВСКИЯТ ПРОБЛЕМ НА ГМО И ХРАНИ

2010-04-15, автор: Димитър ПОПОВ, рубрика: Биоетика

GMO.jpgПод силния натиск на общественото мнение, българският Парламент наложи забрана на ГМО (Генно-модифицирани организми). Богословският аспект на темата за ГМО разглежда преподавателят в Софийската духовна семинария г-н ДИМИТЪР ПОПОВ.

 

Богословският проблем за генно-модифицираните организми и храни съдържа два аспекта. От една страна генетичната информация на видовете е заложена от самия Творец: "И рече Бог: да произведе земята злак, трева, що дава семе по свой род и подобие, и плодно дърво, що дава според рода си на земята плод, чието семе си е в него. Тъй и стана" (Бит. 1:11). Така се осигурява по Божий Промисъл хармоничното развитие на видовете: И видя Бог, че това е добро (Бит. 2:12). Божията заповед към човека е следната: "... плодете се и множете се, пълнете земята и обладайте я, и господарувайте над морските риби и над зверовете, над небесните птици и над всякакъв добитък, над цялата земя и на всички животни, които пълзят по земята ... давам ви всякаква трева, що дава семе, каквото има по цялата земя, и всякакво дърво, чийто плод е дървесен и дава семе -­ това ще ви бъде за храна" (Бит. 1:28-29).

От друга страна, след грехопадението се променя не само човешката природа, но и самата действителност, заради човека. Божията заповед сега е друга: "... проклета да е земята заради тебе; с мъка ще се храниш от нея" (Бит. 3:17). Общото преди и след грехопадението е, че човек сам решава как да променя себе си и заобикалящата го природа.Той е свободен ­ "образ и подобие".

В свят, където 1% от населението притежава 40% от богатствата, където 34,000 деца умират всеки ден от бедност и предотвратими болести е цинично и изгодно да се твърди, че има начин за решаване по научен път на част от този проблем с помощта на науката без промяна на ценностната ни система. Привържениците на ГМО твърдят, че това е възможно чрез техниките на генното инженерство. Самите генно-модифицирани организми са всички организми, чийто генетичен материал е изменен чрез т. н. ДНК ­ технология. Целта е с помощта на тази технология да се комбинират инвитро в една молекула ДНК ­ молекули с цел създаване на нов ген, който след това се прехвърля в друг организъм и му придава нови свойства. Целта е повишаване на добивите на култури в световен мащаб. Така ГМО могат да разрешат проблема с глада. Това са обещанията и надеждите... ГМ-културите обаче не само не са евтини, но напротив, хората за които са предназначени нямат възможност да си ги купят. Самите производители трябва да закупуват посевен материал от притежателите на правата върху генетично-модифицираните семена. Така с време, самата земя се отнема от фермерите и се предоставя на корпорациите, производителки на ГМ-семена.

Накратко ­ - обещанията са цинични, а надеждите изгодни.

Това не е нито първият, нито последният опит да се "подобри" Божието Домостроителство ­ инвитро, клониране, евтаназия и др. Всички те обаче, завършват по един и същ начин ­ 1% от населението продължава да притежава 40% от богатствата, а 34,000 деца ­ да умират всеки ден. Човекът е свободен. Преди и след грехопадението, той остава "образ и подобие" и е отговорен за последствията от тези "проекти".

Политиците ни стоят някак уклончиво и срамежливо зад корпорациите "Байер" и "Монсанто", знаейки, но още по-лошо - ­ правейки се, че не знаят за последствията от това тяхно решение и избор. Народът ни обаче смята, че има избор. Той не е забравил, че свободата си я е получил от Бога, а не от "жълтите павета" пред Народното събрание.

Църквата през всички векове и епохи е призовавала към покаяние и осъзнаване на тежестта на всеки грях, извършен спрямо Божието Домостроителство. "...живот и смърт ти аз предложих, благословия и проклятие. Избери живота, за да живееш ти и потомството ти..." (Втор. 30:19).

 

в-к "Семинарист",  бр. 3/2010 г.

 





Още от "Православна мисъл":