УЧЕНИЕ ЗА НАДЕЖДАТА
Понятие за християнската надежда, нейната основа и средства
Въпрос. Какво е християнската надежда?
Отговор. Успокоение на сърцето в Бога с увереност, че Той непрестанно се грижи за нашето спасение и ни дарява обещаното блаженство.
В. На какво се основава християнската надежда?
О. Господ Иисус Христос е нашата надежда или основата на нашата надежда (1 Тим. 1:1).
Напълно се надявайте на принасяната вам благодат при явяването Иисус Христово (1 Петр. 1:13).
В. Кои са средствата за придобиване на спасителната надежда?
О. Средствата за това са:
1) молитвата;
2) истинското учение за блаженството и действителното следване на това учение.
Учение за блаженството
В. Какво трябва да присъединим към молитвата, за да се утвърдим в надеждата за спасение и блаженство?
О. Собствения подвиг за достигане на блаженство. За това говори сам Господ: защо Ме зовете: Господи, Господи! а не вършите, каквото казвам? (Лук. 6:46).
Не всеки, който Ми казва: Господи, Господи! ще влезе в царството небесно, а оня, който изпълнява волята на Моя Отец Небесен (Мат. 7:21).
В. Какво учение може да ни ръководи в този подвиг?
О. Учението на нашия Господ Иисус Христос, накратко предложено в Неговите изречения за блаженството.
В. Колко са тези изречения?
О. Следните десет:
- Блажени бедните духом, защото тяхно е царството небесно.
- Блажени плачещите, защото те ще се утешат.
- Блажени кротките, защото те ще наследят земята.
- Блажени гладните и жадните за правда, защото те ще се наситят.
- Блажени милостивите, защото те ще бъдат помилувани.
- Блажени чистите по сърце, защото те ще видят Бога.
- Блажени миротворците, защото те ще се нарекат синове Божии.
- Блажени изгонените заради правда, защото тяхно е царството небесно.
- Блажени сте вие, когато ви похулят и изгонят, и кажат против вас лъжовно каква и да е лоша дума заради Мене.
- Радвайте се и се веселете, защото голяма е наградата ви на небесата (Мат. 5:3-12).
В. Какво трябва да се отбележи за тези изречения, за да бъдат правилно разбрани?
О. Господ предложил в тези изречения учение за достигане на блаженството, както именно казва Евангелието: като отвори устата си, поучаваше. Но като кротък и смирен по сърце, Той предложил Своето учение, без да заповядва, а като облажава тези, които свободно ще го приемат и изпълнят. Преди това, във всяко едно изречение за блаженството трябва да се разглежда: първо, учението или заповедта, и второ, облажаването или обещанието на награда.
Из „Вяра и живот, Православен християнски катехизис", изд. „Св. вмчк Георги Зограф", Света Гора, 2003 г.