ЛЕСТВИЦА

1 НОЕМВРИ - ПРАЗНИК НА НАРОДНИТЕ БУДИТЕЛИ

1 НОЕМВРИ - ПРАЗНИК НА НАРОДНИТЕ БУДИТЕЛИ

† Сливенски митрополит ЙОАНИКИЙ
ЗАДУШНИЦАТА – ГРИЖА ЗА ДУШАТА, А НЕ ЗА ХРАНАТА

ЗАДУШНИЦАТА – ГРИЖА ЗА ДУШАТА, А НЕ ЗА ХРАНАТА

† Доростолски митрополит ИЛАРИОН
Посланието на Света Гора

Посланието на Света Гора

Разговор с архимандрит Вартоломей, игумен на светогорския манастир “Есфигмен”
 

ГАЛЕРИЯ ИКОНИ

Икона
 

Кощунствата на Мадона спрямо Кръста Христов са форма на духовно безумие

28 август 2009 15:35, Българска Патриаршия
Д-р Десислава Панайотова

По повод концерта на Мадона в София Информационна агенция „Фокус” се обърна с молба за интервю към д-р Десислава Панайотова, член на Работната група по въпросите на религиозното образование към Св. Синод на БПЦ, отговорен редактор на официалния сайт на БПЦ-Българска Патриаршия и директор на Центъра за религиозни изследвания и консултации „Св. св. Кирил и Методий”. В навечерието на 29 август - Отсичане главата на св. Йоан Предтеча и Кръстител, за когато е насрочен концертът, публикуваме част от интервюто, в което журналистката Д. Антова се опитва да разбере по-детайлно позицията на православните християни спрямо шоу-представянето на Мадона у нас.

 

Фокус: Защо е толкова остра реакцията на Църквата спрямо концерта на Мадона?

Десислава Панайотова: Това е нейното първо идване у нас и това естествено провокира религиозните чувства на християните в България по следните няколко причини: първо, заради напълно безнравственото поведение на Мадона на сцената, второ заради откритите провокации, които тя през всички години на своето творчество отправя към християнската религия и третата причина е, че тя не крие своите религиозни пристрастия, които не са християнски, а са свързани с езотеричното и окултно учение Кабала, което също е в противоречие с християнството. Когато всички тези неща са събрани на сцената в определен тип поведение, за християните това е скандално и Църквата не може да одобри широкото рекламиране на Мадона и на творческите й изяви, тъй като счита, че нейното поведение не дава добър пример на младежите.

В духовната реалност и в духовния свят, там където вярата, религията и изкуството се пресичат, няма чисто светско и чисто религиозно. Там нещата се свързват… Специално в лицето на Мадона имаме един човек с ясно изразени и арогантно демонстрирани религиозни пристрастия в ущърб на друга религия. Различно е, ако се вземе един Брус Спрингстийн, например - човек с либерално мислене, певец, който има своето място, красиво творчество и хубави рок изпълнения в сферата на популярната музика, но който в никакъв случай не хвърля по подобен арогантен начин ръкавица на цялото християнско вероучение и християнския морал.

Фокус: Как се разчитат действията в един от последните концерти на Мадона, в които тя е разпъната на кръст и с трънен венец?

Десислава Панайотова: От християнска гледна точка да се опиташ да застанеш на мястото на Христос е едно духовно безумие, защото никой не може да поеме този товар, който Той е поел на Кръста, нито да `изиграе` изкупителната роля, която има Христос за цялото човечество. Освен че е духовно безумие, това е един много агресивен акт на презрение към християнската религия, защото, поставяйки себе си на кръст, Мадона показва, че за нея Кръстът не означава нищо. Когато говорим за взаимно приемане и толерантност в съвременния свят, за споделяне на ценности и търпимост към религиозните различия, това трябва да е валидно не само за православните християни, но и в обратната посока, тоест и другите религии да проявяват толерантност и уважение към православната вяра. Тъй като Мадона отчетливо показва неуважение към християнските символи и към Кръста Христов, който с акт на това правителство вече е още повече уважен чрез определянето на Разпети Петък за неработен ден в България, именно поради това Православната църква счита, че поведението на Мадона е провокационно и Църквата не може да бъде безразлична към нейното присъствие и към рекламата, която й се прави.

Фокус: Как се тълкува честото използване на кръста от страна на Мадона в различни клипове?

Десислава Панайотова: Честото използване на кръста говори за изключително неразумно от нейна страна гаврене с най-святия символ на християнството – Христовия Кръст. За този Кръст има реални свидетелства и исторически хроники, в които се потвърждава, че той е съществувал и че откриването му в Йерусалим през 326 г. от св. царица Елена и тогавашния йерусалимски архиепископ Макарий е имало преломно значение за религиозния климат в цялата Римска империя. Христовият Кръст многократно е засвидетелствал през вековете своята изключителна спасителна и целителна сила чрез отделните частици, които са съхранени от него в различни храмове по света. Осеняването с кръстния знак пък е върховно благословение за вярващите, чието преобразяващо действие в живота на Църквата многократно е разкривало и разкрива и днес своя божествен характер. Затова използването на кръст в неприличен шоу контекст и то открито, от човек, който не изповядва християнската религия, за Църквата не може да бъде нещо нормално и тя изисква и настоява гостуващите артисти в България, както и самите български артисти, независимо в какъв жанр творят, да се съобразяват с религиозните чувства на православните християни.

Фокус: Как, освен с протестно писмо, реагира църквата срещу това действие?

Десислава Панайотова: Църквата има духовни механизми за реакция и обръщението на Светия Синод към православните християни е именно такъв духовен акт. Православната църква никога не си е служела с репресивни мерки. Тя може да даде становище и да призове своите членове да имат подобаващо поведение и съответно да разгласяват и обясняват на своите близки и колеги позицията на Църквата по този въпрос, но оттам-насетне механизмите са в ръцете на общинските власти и на държавната власт, а и разбира се в ръцете на самите организатори на този концерт, чиято отговорност лежи върху тяхната съвест. Разбира се, че Църквата си дава сметка, че те са водени предимно от комерсиални подбуди и че Мадона е популярна, но Църквата си дава сметка и че всичките тези младежи и хора, които са увлечени от нейното изкуство, са членове на самата Православна църква и в други моменти от своя живот посещават манастири, палят свещи... Не може да има припокриване между симпатиите към нейната музика и послания и принадлежността към Православието. За Църквата е валиден принципът, че винаги в живота си православните християни следва да правят избор. Избор между доброто и злото, между чистотата и греховността, и случаят с Мадона е един много отчетлив пример за такава наложителност на избора – да избереш какво да слушаш, по какво да се увличаш. А също така Мадона е пример за това, че много християни си издигат кумири и идоли, което е неприемливо. За един християнин не може да има човек, на когото да се кланяш сляпо и да изпадаш в екстаз, когато си на негов концерт и слушаш негова музика. Това е неприемливо и не се съчетава с православната духовност, защото в нея всичко е обърнато към личността на Христос. Не може един човек, който празнува Великден и си честити Рождество Христово, да се възмущава от това, че Църквата реагира против една певица, която не празнува Великден и Рождество Христово, а се подиграва на Христос.

Фокус: Защо християнството е толерантно към този тип прояви?

Десислава Панайотова: То не е толерантно, но провеждането на концерта не е в правомощията на Светия Синод, затова концертът ще се състои, вероятно. Но в правомощията на Светия Синод и в съответствие с мисията и служението на Българската православна църква в България е да изрази своето становище и по този начин да предпази своите членове от такива увлечения, които не съответстват на православната духовност.

Фокус: По какъв начин трябва да се противопоставя обществото на подобен род поведение, за да не бъде Мадона идол?

Десислава Панайотова: Вие знаете, че възпитанието и израстването на младите поколения е един общ процес, за който отговарят семейството, училището и Църквата. Така е било векове наред в България и така трябва да бъде и занапред, за да постигнем същите резултати, каквито е имало преди сто години, например, в поведението на нашите баби и дядовци, пред чието възпитание, ние днес изглеждаме жалки и невъзпитани. Училището и семейството би следвало да възпитават у децата качествени, високи вкусове към класическата и популярната музика, която има определено ниво и несъмнена естетическа стойност, но която не представлява сама по себе си провокация към дадени ценности. Училището, семейството, Църквата и държавата най-вече, като върховна институция, която организира цялостния обществен живот, са длъжни да задават високи стандарти във вкусовете на децата. Това става чрез прилагане на определени политики, и чрез самия пример на родителите и средата в къщи и в училище. Когато родителите и учителите не се интересуват относно това, което слушат техните деца и ученици, от какво се вълнуват, на какво подражават, не бива да се учудваме, че после вкусовете на децата влизат в конфликт с тяхната традиционна религиозна принадлежност. Ала когато някое семейство срещне проблем в живота си, първата му работа е да отиде до някой манастир... Но щом е така за по-голямата част от православните българи, нормално е да се замислим дали трябва да поощряваме децата си да харесват безнравствена музика, и дали музиката е само музика и шоуто - само шоу…? То не е само „дъвка за очите”, както казваше Радой Ралин, а занимание, което влияе на нашата духовност, на нашето възприятие за света и на нашето поведение. Ако присъствието на Мадона у нас премине в пълен комфорт без никакво критично отношение към нея, то тогава децата биха изгубили реални критерии за това, що е добро и що е зло. Затова трябва да се реагира и усилията да бъдат и от страна на училището и семейството, и от страна на Църквата, каквито усилия тя полага, както личи от нейните реакции.

 

Снимки: Чангганг Гуо, Getty Images, Vipglamour
Озвучаване: Владислав Трифонов

 

 

Снимки

Д-р Десислава ПанайотоваМадона `имитира` Спасителя на човешкия родКощунството като шоубизнес

Аудио

Кощунствата на Мадона

« предишна новинаследваща новина »