ГАЛЕРИЯ ИКОНИ

Икона
 

Слово на преосвещения Браницки еп. Григорий за Покайния канон на св. Андрей Критски

25 февруари 2015 11:36, Софийска митрополия
 Покаен канон в храм "Св. София"

Възлюбени братя и сестри,

Светата православна църква като любяща майка, грижеща се всячески нейните чеда да наследят вечния живот се стреми по всякакъв начин да ни помогне успешно да извършим подвига на светата Чeтиридесятница. В какво се състои този подвиг? Това е подвиг на покаяние, пост и молитва. И днес ние стоим в Божия дом и пеем, изпълнени с умиление, припева на Покайния канон: "Помилуй мя, Боже, помилуй мя".

Покайният канон е едно боговдъхновено произведение, коeто се излива от дълбините на съкрушеното сърце на един свят човек. Който внимава в съдържанието на този канон, не може да не се умили сърцето му и да размисли за състоянието на душата си. С пример от Стария и Новия Завет св. Андрей ни припомня добрите и злите дела, светостта и греховността на човеците. Виждаме човешката душа, която пада и се изправя пред Божието лице, която съгрешава и се кае. От целия канон непрекъснато звучат като заповед три думи: пост, покаяние и молитва. Постът е преди всичко духовно упражнение, това е възможност да се съразпнем с Христа и в това се състои нашата малка жертва Богу. А в какво се заключава тази жертва Богу - поста? "Жертва Богу е дух съкрушен". Същността на поста е не в това да се лишим от едни или други ястия, удоволствия или дела, а да се откажем от това, което всецяло ни поглъща и отдалечава от Христа. Постът, това е време за служение Богу с молитва и покаяние. По думите на св. Василий Велики, постът се явява като "крила, които възнасят молитвите ни към Бога", a cв. Йоан Златоуст добавя, че "молитвата се извършва с внимание особено през поста, защото тогава тя е освободена от всякакви житейски грижи и удоволствия". За такава покайна молитва постът е най-благоприятното време. И наистина ще бъде ли постът — пост, ако освен промяната в храната не мислим нито за покаяние, нито за въздържание, нито за очистване на сърцето чрез усилена молитва? Чрез поста злото трябва да бъде омаломощено в плътта и помислите, а чрез молитвата да се даде път на покаянието.''И както нищо не става без Божията помощ, така и покаянието не може да бъде резултатно без предварително общение с Бога при помощта на молитвата. Горещата молитва има велика сила, която ни укрепява и подпомага. Тя е беседа на човешката душа със своя Създател - Бога. Молитвата е едно от двете оръжия на християнина в борбата му срещу дявола - съответно срещу греха. На това ни учи сам Господ Иисус Христос с думите: "А този род излиза само с пост и молитва". С тези оръжия се въоръжи Мойсей, за да получи Закона на планината Синай. С тези оръжия се въоръжи Илия и срещна Бога. С тези оръжия ниневитяни укротиха Божия гняв. С тези оръжия св. Йоан Кръстител подготви пътя Господен. С тези оръжия нашият Господ Иисус Христос започна своя спасителен за цялото човечество подвиг. С тези оръжия трябва да се въоръжим и ние през тази света Четиридесeтница. Чрез тях ние можем да получим всякакво временно и вечно добро.

Възлюбени в Господа братя и сестри,

Сега е времето да положим усилия за организиране на нашия духовно-молитвен живот, да се потрудим повече по мярката на своите сили. Ако досега сме били снизходителни към себе си и по ред причини не сме посещавали Божия храм, или сме напускали богослужението преди неговия край, трябва да спрем това и да поставим добро начало. Ако сме го посещавали само в неделя и на празник трябва, да намерим време и сили обезателно да присъстваме и на всекидневните богослужби, тъй като именно в тях проличават особеностите на великопостните последования, изпълнени с умилителното пение на тропарите на часовете, многократното повторение на молитвата на св. Ефрем Сирин "Господи и Владико живота моего", придружена със земни поклони и накрая и самата Преждеосвещена света Литургия, чиито умилителни песнопения могат да съкрушат и стоплят и най-окаменялото от греха сърце. Не присъстваме ли на такива богослужения, и не помолим ли се там, ние никога няма да проумеем и се насладим на духовното богатство, което ни се открива от тези служби. За това всеки един от нас трябва да се постарае, колкото е възможно повече, наред с работа, учение и други житейски грижи, да присъства на тези богослужби.

Светата Четиридесeтница е време за покаяние и молитва, през нея всеки един от нас е длъжен да изпроси от Бога прощение на своите грехове, а храмът е най-подходящото място за това, защото за него се отнасят думите на нашия Спасител: "Където са събрани двама или трима в Мое име, там съм и аз посред тях". Молитвата на митаря, която привлече към него Божията милост: "Боже, милостив бъди към мене грешния", Бог чу тогава, когато беше произнесена в храма по време на общественото богослужение — по време на четенето и пеенето на псалми и други песнопения.

Братя и сестри,

Нека с ревност посещаваме Божия дом и с внимание слушаме молитвите и песнопенията в него, защото те са баня за душата - както водата мие тялото, така и църковното богослужение - човешката душа. Нека се вслушаме в зова на св. Андрей: "Душо моя, душо моя, събуди се, защо спиш? Краят наближава". И се пазим да не ни завари в смъртния час духовно заспали. Да се стремим да спазваме Божието предупреждение - "Внимавайте над себе си, бъдете будни във всяко време и се молете, за да може да избегнете това, което има да стане и да се изправите пред Сина Човечески''.

 

Снимки: Весела Игнатова

 

 

Снимки

 Покаен канон в храм "Св. София" Покаен канон в храм "Св. София"Браницки еп. Григорий Покаен канон в храм "Св. София"
« предишна новинаследваща новина »