ГАЛЕРИЯ ИКОНИ

Икона
 

Архипастирско послание по случай Благовещение на Пресвета Богородица

24 март 2010 09:37, Русенска митрополия
Благовещение

Днес е начало на нашето спасение и явяване тайната от вечност: Синът Божи, Син на Дева става, и Гавриил благодатта благовествува, затова и ние с него да възкликнем към Богородица:"Радвай се благодатна, Господ е с тебе!”

/Тропар на празника, гл. 4/.

Възлюбени в Господа чеда на светата ни Православна църква,

В деня сме на светлия празник Благовещение, в който възпоменаваме едно от най-важните събития, касаещо спасението на човека и света, спасение, станало посредством свободната воля на девицата Мариам, призвана от Светия Дух да бъде Богородица. В днешното евангелско четиво е описана срещата на Девата с архангел Гавриил, който я поздравява с чуден поздрав:"Радвай се, благодатна! Господ е с тебе. Благословена си ти между жените!" Смирената Дева се смутила от тия думи. Но ангелът продължил: "Не бой се, Марие, понеже ти намери благодат у Бога! И ето, ти ще заченеш в утробата си, и ще родиш Син, и ще Го наречеш с името Иисус. Той ще бъде велик и ще се нарече Син на Всевишния; и ще Му даде Господ Бог престола на отца Му Давид; и ще царува над дома Яковов навеки, и царството Му не ще има край". Пресветата Дева казала на ангела: "Как ще бъде това, когато аз мъж не познавам?" — Ангелът й отговорил: "Дух Светий ще слезе върху тебе и силата на Всевишния ще те осени. Затова и Светото, Което ще се роди от тебе, ще се нарече Син Божий". Тогава Пречистата Мариам отговорила: "Ето рабинята Господня, нека ми бъде по думата ти?" (вж. Лк.1:26-38).

От прочетеното дотук ние разбираме, че Господ Иисус Христос се въплъщава от Светия Дух и Дева Мария, без участието на мъж. От описанието на това безсеменно зачатие виждаме, че Дева Мария отговаря на вестта на архангел Гавриил първо с въпроса: ”Как ще бъде това, когато аз мъж не познавам?” (Лука. 1:34). Думите на св. Богородица показват, че Христовото раждане не е било обичайно и че за неговото осъществяване е била необходима вярата. Само с вяра е било възможно да се приемат думите на архангела: ”Дух Светий ще слезе върху ти, и силата на Всевишния ще те осени (Лука. 1:35), защото у Бога няма да остане безсилна ни една дума”(Лука. 1:37).

Пресвета Богородица не е била принудена да приеме призива на архангел Гавриил. Като свободно битие, тя е можела да каже и “не” на Бога. Въпреки това, тя е разбрала своята свобода като служение на Бога и затова се е съгласила, като казала: Ето рабинята Господня; нека ми бъде по думата ти” (Лука. 1:38). Ако Дева Мария беше казала на Бога “не”, както са направили нашите прародители Адам и Ева, тогава спасението на човека и света отново щеше да бъде поставено под въпрос и именно в съгласието ѝ е нейното величие. Смиреното ѝ “да“ в отговор на Бога е било израз на безкрайна любов към Господа, а, както казва св. Йоан Златоуст, пълнотата на любовта е в девството, т. е. в “светостта на душата и тялото”. От тази преизобилна целомъдрена любов Девата е родила Бога в тяло и е станала Богородица, т. е. “истинско жилище на Бога, Който всичко поддържа”. Св. Йоан Дамаскин говори за нея следното: “Кой е обичал Бога повече от светата Дева, която ние прославяме? Кой пък е бил обикнат от Бога повече от нея?"

Светата Тайна на Въплъщението, смисълът на зачатието и раждането на Христос не е в показването на Божието всемогъщество, а в проявата на Божията свобода – чрез Светия Дух, и на човешката свобода, олицетворена в Пресветата Дева Богородица. Чрез свободното приемане на Божието благоволение от страна на Пречистата Девица, Бог е станал човек, като е останал предвечен Бог. Затова заедно със светите апостоли, св. Василий Велики е можел да благовести: “Бог на земята, Бог между хората… Бог в тяло”. Св. Йоан Дамаскин подчертава, че Синът Божий наистина се е родил в тяло и че се е родил “не богоносен човек, а въплътеният Бог”. Св. Атанасий Велики изтъква, че: “Господ Иисус Христос не е бил първо човек, а след това е станал Бог, а като Бог е станал човек, за да ни обожи”.

Изповядвайки, че Дева Мария е Богородица и че е родила Бога в тяло, Църквата учи, че Пресветата не е родила предвечния Бог по божествена природа, а Бога Логос по човешка природа. Слизайки на земята Той е приел нашата човешка природа, но не е престанал да бъде безсмъртен Бог, Който от вечност е в общение с Отца и Светия Дух.

Братя и сестри, като изповядваме тези спасителни истини, нека днес и всякога да благодарим на Божията Майка, да я възхваляме и славим, да се възрадваме и развеселим, защото чрез нея изгря Слънцето на правдата, чрез нея дойде Спасителят на света, от нея Той взе човешка природа и стана човек, за да унищожи трагедията на смъртта, възкръсна и ни направи богове по благодат и участници на нетленното царство. И всичко това стана посредством чистата и девствена утроба на Приснодевата.

Пресветая Богородице, спаси нас! Амин.

† РУСЕНСКИ МИТРОПОЛИТ НЕОФИТ

 

 

« предишна новинаследваща новина »