ГАЛЕРИЯ ИКОНИ

Икона
 

Благовещенски четения 2010 г. в Софийската духовна семинария

24 март 2010 20:17, СДС
Благовещенски четения 2010 г.

И тази година на 24 март, в навечерието на светлия празник Благовещение, в Софийската духовна семинария с благословението на ректора - Негово Високопреподобие архимандрит Сергий, се проведе традиционният богословски семинар "Благовещенски четения". Този път програмата на семинара беше под наслов "Благовестието и нашата съвременност" и включваше пет доклада: “История на чудотворната икона на Пресвета Богородица – "Изцелителка", "Благата вест и монашеството", "Благата вест и "модерното" християнство", "Православието и Европа" и "Сцената на светото Благовещение в източното и западното изкуство".

В началото на семинара архимандрит Сергий произнесе приветствено слово и всички присъстващи изпяха тропара на небесния покровител на духовната ни школа – свети Йоан Рилски Чудотворец. След това с "Вечная памят" бе почетена светлата памет на починалия в началото на този месец семинарист Калин Чонов, а Тодор Стоянов от IV курс - най-близкият приятел и съученик на Калин, прочете поетичната творба "Чудното цвете"от архимандрит Серафим Алексиев, която завършва с думите: "... в градината на Бога кога изчезне някой цвят от нас, да не роптаем в бунт и във тревога", защото "над Своите цветя Бог има власт!"

Рефератите на тазгодишните Благовещенски четения бяха подготвени под ръководството на ефимерия свещ. Божидар Маринов и преподавателите г-н Иван Николов и г-н Димитър Попов, и представени от семинаристите: Мирослав Александров от I курс, Светослав Цеков от IV курс, Димитър Митев от I паралелен курс, Кирил Димов и Иван Шишиев от V курс.

За по-пълното изясняване съдържанието на рефератите беше подготвена и подходяща, съпътстваща ги мултимедийна презентация.

Встъпителен доклад на тема "Свето Благовещение" изнесе учител-възпитателят г-н Благовест Борисов. Той изтъкна, че съгласието на Пресветата Дева за въплъщението на Сина не е просто съгласуване на човешката воля с Божествената, а е единственият по рода си съществуващ факт на взаимно проникване на тварен и нетварен живот. В личността на Пресвета Богородица Църквата признава единственото творение, в което напълно е достигната крайната цел на тварното битие: всесъвършеното единение с Бога.

Всеки един от представените на семинара доклади беше предхождан от въвеждащо по темата слово на о. Божидар Маринов. Преди доклада, посветен на чудотворната икона "Св. Богородица – Изцелителка", о. Божидар цитира проповед, произнесена в Москва през XIX в. от митрополит Филарет Московски, в която се казва: "В деня, когато божествената Майка произнесла своето кратичко и смирено „Нека ми бъде така” - не смея дори да произнеса какво точно се е случило тогава: Творението с думата си довело Твореца в света".

Историята за чудотворната дарба на Богородичната икона "Изцелителка", дадена й от Бога и Пресвета Богородица да лекува, е един пример, който ни показва, че когато човек има силна вяра, и в днешно време се случват чудеса. Паметта на тази икона се чества на 18 септември.

Следващият доклад, включен в семинарските четения, бе на тема "Благата вест и монашеството". Възникването на монашеството непосредствено след приемането на християнството за официална религия в Римската империя през 313 г., се разглежда като реакция на онези християни, които, отричайки се от похотта и надменността на имперския свят, отиват в пустинята, където построяват нов “град Христов”. Днес новият град Христов - манастирът, не е задължително да бъде в пустинята, но е задължително монашеството всеки път да въстава срещу “поднебесните духове на злобата” в изпълнение на основната задача на Църквата - да благовести.

Следващите два доклада: „Благата вест и "модерното" християнство” и „Православието и Европа”, поставиха много от съществените въпроси, пред които са изправени днешните християни - какъв трябва да бъде християнинът, живеещ във все по-глобализиращия се свят; дали Православието представлява в модерна Европа традиционните общества, нежелаещи да се приобщят към новото време, или самата модерна Европа, в стремежа си да приобщи механично религиозните общества, не познава Православието... Отговорите прозвучаха точно и ясно – християните, изправени пред предизвикателствата на съвременния свят, трябва да пожелават постоянно в сърцата си диалог с Истината – Христос, и че Благата вест е една, непроменима и непреходна, а заповедта категорична: „Идете, научете всички народи, като ги кръщавате в името на Отца и Сина и Светаго Духа” (Мат. 28:19).

С голям интерес беше изслушан и последният реферат - „Сцената на Благовещение в източното и западното изкуство”, търсещ да обясни разликите между иконата и картината. С помощта на мултимедийната апаратура той беше богато илюстриран.

Семинаристът от първи курс Борислав Борисов изпълни вдъхновено стихотворението – молитва към нашия Господ и Спасител Иисус Христос „Води ме Ти” от архимандрит Серафим Алексиев, с което завършиха тазгодишните семинарски четения, посветени на един от четирите големи Богородични празници.

Текст: Мария Братинова
Снимки: Ангел Карадаков

 

 

Снимки

Благовещенски четения 2010 г. в Софийската духовна семинарияБлаговещенски четения 2010 г. в Софийската духовна семинарияБлаговещенски четения 2010 г. в Софийската духовна семинарияБлаговещенски четения 2010 г. в Софийската духовна семинарияБлаговещенски четения 2010 г. в Софийската духовна семинарияБлаговещенски четения 2010 г. в Софийската духовна семинарияБлаговещенски четения 2010 г. в Софийската духовна семинарияБлаговещенски четения 2010 г. в Софийската духовна семинарияБлаговещенски четения 2010 г. в Софийската духовна семинарияБлаговещенски четения 2010 г. в Софийската духовна семинарияБлаговещенски четения 2010 г. в Софийската духовна семинарияБлаговещенски четения 2010 г.Благовещенски четения 2010 г.Благовещенски четения 2010 г. в Софийската духовна семинария
« предишна новинаследваща новина »