ЛЕСТВИЦА

 

ГАЛЕРИЯ ИКОНИ

Икона
 

Великата пасхална радост в църковните песнопения

05 април 2010 00:38, Софийска митрополия
Възкресение Христово

По време на Великия пост чрез подвига на поста, усърдната молитва и искреното покаяние пред Бога ние се подготвяме за най-великото и славно събитие в световната история – Христовото Възкресение, а така също и за нашето собствено възкресение. Богочовекът Господ Иисус Христос, след като ни остави най-съвършеното учение за праведен живот, претърпя волни страдания и кръстна смърт за изкупване на първородния грях на човешкия род. Така кръстът от средство за мъчение стана средство за спасение на всички християни. Три дни след погребението Христос възкръсна, като по този начин показа Своята Божествена сила и слава, победи смъртта и обезсили злото в света. Възкресение Христово се нарича още “празник на празниците” и “тържество на тържествата”. В знак на голямата радост както първите християни, така и днес всички вярващи се поздравяват до празника Възнесение Господне с победния поздрав “Христос воскресе” и отговарят: “Воистину воскресе”. Характерно за всички пасхални последования са пасхалната духовна радост и тържественост, с които са пропити и всички пасхални песнопения.

Дните, предшестващи Пасха Христова, а именно тези на Великия пост, са дни на размисъл за изминатия житейски друм, време благоприятно за осъзнаване на своята греховност, като църковните песнопения са умилителни, пространни, преобладават четивата в богослужението и всичко това допринася за нашето покайно настроение. Следващият пасхален период е различен, защото всички християни трябва да се възрадваме и развеселим в празника Пасха Христова, да се стараем да носим винаги в сърцата си тази неземна радост и свят възторг, приемайки благоговейно божествения поздрав на нашия Спасител, Който след Своето славно Възкресение се яви на жените мироносици и им каза: “Радвайте се!” Наистина “Днес пролетта благоухае и новата твар ликува...”, както се пее в светилния на Томина неделя, защото всички ние ликуваме с вяра, надежда и любов, като благодарим Богу за Неговите велики и богати милости!

При излизане от храма, преди да се огласи в полунощ “Христос воскресе”, се изпълнява призивът: “Дойдете, приемете светлина от незалязващата светлина и прославете Христа, Възкръсналия от мъртвите!” По същото време се пее и “Воскресение Твое”, чийто текст повествува за ангелското възпяване на Христовото Възкресение, с молитва - и ние на земята да бъдем удостоени с чисто сърце да славим Христа.

“Христос възкръсна от мъртвите, чрез смърт смъртта победи и на тия, които бяха в гробовете, живот дарува!” – така тържествено пее светата Църква с думите на пасхалния тропар и прославя великата победа на нашия Спасител над смъртта. Христовото Възкресение е неповторимо спасително събитие в цялата човешка история. Затова и св. ап. Павел пише: “Ако Христос не е възкръснал, то празна е нашата проповед, празна е и вашата вяра” (1Кор. 15:14). По традиция, след като се изпее тропарът в началото на пасхалната утреня, духовникът поздравява всички богомолци по случай Великия ден на Господа.

След литията и влизането в храма започва тържественото пеене на пасхалния канон с вдъхновените слова: “Ден на възкресение е, нека, люде, да сияем: Пасха е, Господня Пасха! Защото от смърт към живот и от земята към небето Христос Бог преведе нас, които пеем тържествена песен” (Песен І). В деветата песен на този канон, ведно с достойната прослава на Божията Майка, отново имаме призив за всемирна радост във възкръсналия Господ Иисус Христос: “Ангелът възкликна към Благодатната: “Чиста Дево, радвай се! И пак ще кажа: Радвай се! Твоят Син възкръсна тридневен от гроба и мъртвите въздигна”. Люде, веселете се!”

Макар и кратко песнопение, светилният на Пасха Христова “Плотию уснув“ представя тайнственото събитие, когато Христос след кръстните страдания “заспива по плът като смъртен”, слиза в ада, “въздига Адам от тлението”, освобождава старозаветните праведници и “тридневен възкръсва”. Той е “Пасха на безсмъртието, спасението на света”.

В края на пасхалната утреня се изпълняват стихири, в които отново се призовава да имаме пълнота на пасхалната радост, както се пее в стиха: “Този ден е Господ сътворил: да се зарадваме и да се развеселим в него” (Пс. 117:24), а така също: “...да просияем от тържеството, един другиго да се прегърнем. На тези, които ни ненавиждат, да кажем “братя” и всичко да им простим, заради Възкресението...!”

Кондакът, както и тропарът са песнопения, които накратко ни запознават със съдържанието на църковния празник. Тържественият пасхален кондак изразява с няколко проникновени слова завършека на Божието домостроителство за нашето изкупление и спасение: “Макар и в гроб да слезе, Безсмъртни, но адовата сила разруши и възкръсна като Победител, Христе Боже. На жените мироносици извика “Радвайте се!” и на Твоите апостоли мир дарува, а на умрелите даде възкресение”.

Нека, както казва св. Йоан Златоуст, всеки един от нас “да влезе радостен в радостта на своя Господ..., защото като възкръсна от мъртвите, Христос стана начатък на умрелите: Той пръв възкръсна като Глава, а след Него в свое време ще възкръснем всички ние, Неговите членове! Нему слава и власт во веки веков! Амин!”

Протойерей Кирил Попов

 

 

« предишна новинаследваща новина »