ГАЛЕРИЯ ИКОНИ

Икона
 

Интервю с архиепископа на Севастия Теодосий (Аталла Ханна), Йерусалимска патриаршия

02 септември 2010 22:46, Българска Патриаршия
Севастийски епископ Теодосий

От 2 до 6 септември на неофициално посещение в България е Севастийският архиепископ Теодосий от Йерусалимската патриаршия. Днес той посети Синодната палата на Българската патриаршия. Там бе посрещнат от главния секретар на Св. Синод Стобийски епископ Наум, както и от синодални служители.

Предоставяме на вашето внимание интервюто, което Севастийският архиепископ даде днес в Синодната палата за читателите на официалния сайт на БПЦ-БП.

- Ваше Високопреосвещенство, добре дошли в България и конкретно в сградата на Светия Синод на БПЦ!

- Благодаря. По този повод първо бих искал да изразя голямата си радост, че съм тук, в тази историческа сграда на Светия Синод на Българската православна църква. Искам да изкажа голяма благодарност и на патриарх Максим, който много обича Йерусалимската патриаршия и който винаги в писмата си изразява своята подкрепа и за изповедническата патриаршия на Йерусалим, и за палестинския народ. Още искам да благодаря за голямата чест и благословение да служа в храм „Св. Александър Невски” – един тъй величествен и едновременно тъй скромен храм, който и затова е не само най-голямата, но и най-красивата църква на Балканите.

Също искам да изразя любовта както на Йерусалимската патриаршия, така и на палестинския народ към българския народ. Защото българите и палестинците са братски народи. Те имат свои дълги и много добри исторически връзки, които продължават, както потвърждава и консулът ни в България, който казва най-добри думи и за българския народ, и за отношенията с Българската църква. Българският консул в Палестина също е прекрасен човек и представя България като държава и народ по най-добрия възможен начин. Тези добри отношения ние имаме задължението да поддържаме и все повече да задълбочаваме и за в бъдеще.

- Обстановката, сред която живее Йерусалимската патриаршия, винаги е била нелека. Какви са проблемите, пред които понастоящем са изправени православните в Йерусалим?

- Светият град Йерусалим е благословен със своите три монотеистични религии – на християните, мюсюлманите и евреите. Ние като православни християни се опитваме да поддържаме добри отношения с всички религии и с всички хора.

Христос ни учи на любов. И любовта, която трябва да отдаваме на света, трябва да е над всякакви различия. Сам Христос, когато живеел в Палестина, ходел навсякъде – и в Йерихон, и в Капернаум, и... навсякъде, без да прави разлика - говорел с всички хора, не правел разлика между тях, говорел с всички народности. Затова и ние като християни не трябва да правим разлика, а да общуваме с всички. Да проповядваме Христа Разпнатия и Възкръсналия, Който ни даде и любовта Си, и живота Си, и смъртта Си.

Ние в Йерусалим сме църква изповедническа, мъченическа. Живеем в множество трудности, но винаги реално чувстваме присъствието на Христос. Христос живее в Църквата и ние живо усещаме това. Без тази жива увереност в Неговото присъствие ние не бихме могли да продължаваме да живеем като Църква сред всички проблеми, които имаме там.

В Йерусалим стоим зад правдата и справедливостта. Заставаме и до палестинците – един изповеднически и страдащ народ, защото онова, от което страда палестинският народ, страда и православният народ. Вие знаете какво е положението понастоящем в Газа – една ситуация силно хаотична и трудна, в която живеят над 3 хиляди православни. Там силно ехтят камбаните в историческия храм „Св. Порфирий”, където е и архиепископът на Газа Алексиос. Православните там отстояват вярата си, има свещеник; има много православни, които опазват православните традиции. И това се случва навсякъде в патриаршията, случва се в Йерусалим, в Рамалла – навсякъде, където има православни, които духовно принадлежат на патриаршията и се подвизават за своята вяра.

- Ваше Високопреосвещенство, говорихте ни досега като православен архиепископ. Но какво бихте ни казали и като палестинец-християнин?

- Болка, изпитвам силна болка. И се моля за палестинския народ и за неговия мир - да има и да създаде своя държава и да заживее по човешки. Моля се за всички бедни хора.

Ние като православни християни трябва не само да извършваме богослужения, но и да се интересуваме и да подкрепяме страдащите хора. Да помагаме всички народи в Йерусалим да живеят мирно. Защото Христос, когато бе на земята, ни даде пример: Той не отиде толкова при богатите, колкото при бедните, при страдащите, при болните. И ние, ако искаме да Го следваме, трябва да сме до тях и да не желаем несправедливостта към тях. За палестинците, за съжаление, засега няма проявена справедливост, няма държава, няма свобода. И аз като православен архиепископ и палестинец, естествено, желая свободата на този страдален народ и се моля да види справедливост.

Забележете, че сега всеки говори за мир, но никой - за справедливост. А всеки човек, който иска да има мир, би следвало първо да търси справедливостта. А мирът сам ще дойде, когато си отиде несправедливостта. Няма мир без справедливост, няма мир, ако не си отиде несправедливостта.

- В днешния свят на глобализация хората като че ли не се интересуват толкова какво се случва по света, а предимно какво се случва на Запад. Какво мислите за това?

- Хората и най-вече православните би трябвало да се вълнуват и интересуват и от Средния Изток. И по-конкретно от Палестина. Тя е малка, когато я погледнеш на картата, но тази държава има толкова голямо духовно и историческо значение.

Там започва историята на християнството. От там започна вярата ни, православната ни история и Евангелието ни, апостолството ни. Там са толкова свещени и поклоннически места на Православието – там е Гробът Господен.

Затова и всички православни трябва да се интересуват и знаят какво става там, в Палестина. Защото Палестина е част от Православието и живота му.

- Да разбирам ли, че никога в Палестина не е прекъсвал православният духовен живот?

- Две хиляди години вече православният живот не е прекъсвал там. Разбира се, имало е гонения, вълнения... Но православното присъствие е било винаги, защото Христос, Който опазва своята Църква, е жив там, в Своята църква.

- Вие живеете в мултиетническа и мултирелигиозна среда. Религията на новата епоха - new age, проповядва, че всички религии следва да са изравнени и спекулира чрез криворазбран плурализъм, обезличаващ самите религии. Така не се ли подценява православната вяра?

- Ние не сме съгласни с тази политика. Ние сме за мир и за добро общение между всички религии и народи, но същевременно това да не бъде за сметка на православната вяра, традиция и православната догматика. Да сме в добри отношения с другите хора, в никакъв случай не означава, че трябва да предадем своята православна вяра.

Да, ние сме православни изповедници, и трябва да сме такива винаги и да се борим за своята вяра. Но, от друга страна обаче, това не означава, че не трябва и да сме отворени за всички хора.

- Какъв е моделът на образованието и по-конкретно преподава ли се предмет „Религия” в палестинските училища?

- Предметът „Религия” се преподава във всички училища. Религията е задължителен предмет в Палестина. Съществуват учебници за всичките три религии – за християните, за мюсюлманите и за евреите.

Аз лично, когато бях архимандрит, бях член на комисията по утвърждаването и издаването на учебниците по предмета.

Има преподаватели по религия във всички училища – и в държавните, и в частните. Православието и християнството е задължителен предмет за всеки християнин. Дори в училището да има само един ученик, задължително за него има и преподавател, и учебници.

- Благодаря Ви за отделеното време. Благословете!

- Бог да помага във всичко!

Интервю и снимки: Анула Христова

 

 

Снимки

Севастийски епископ ТеодосийСевастийски епископ ТеодосийСевастийски епископ Теодосий и Стобийски епископ Наум
« предишна новинаследваща новина »