ГАЛЕРИЯ ИКОНИ

Икона
 

На Велики вторник бе отслужена Архиерейска преждеосвящена литургия

23 април 2019 15:12, Софийска митрополия
На Велики вторник бе отслужена Архиерейска преждеосвящена литургия

В този ден, 23 април, бе отслужена Архиерейска преждеосвещена св. Литургияв столичния храм “Св. Седмочисленици“. Тя бе възглавена от Негово Преосвещенство Белоградчишки епископ Поликарп, викарий на Софийския митрополит, който съслужи със ставр. ик. Николай Коцев, протойерей Станко Дидов от храмовото духовенство и трима дякони, ръководени от йеродякон Вартоломей.

В края на литургията владиката поздрави събралите се в храма християни и се обърна с пастирско слово, в което говори за смисъла и тълкуванието на днес четеното св. Евангелие, които ни говори за притчата на 10- те девици. Епископът припомни притчата и акцентува на това, че елеят в светилниците на мъдрите девици е милостта. Той подчерта, че не е достатъчно само въздържанието и спазването на духовна чистота, но е необходимо да имаме добри дела, с които придобиваме благодатта на Пресветия Дух. Еп. Поликарп говори и за другата притча, която бе прочетена днес, тази за талантите. С нея Църквата ни приканя да се трудим и да усъвършенстваме способностите, с които Бог ни е дарувал, защото само когато се потрудим може да заслужим Божието благоволение и благословение.

Владиката поздрави председателя на храма, свещенството, певците и вярващия народ, събрал се в работния ден на съборна молитва от името на Негово Светейшество Софийския митрополит и Български патриарх Неофит и преподаде първосветителския му благослов.

+++

Св. Серафим Саровски тълкува притчата за десетте девици така:

„В тази притча, когато светилниците на неразумните девици гаснели поради липса на елей, на тях им било казано: идете у продавачите и си купете. Но когато те си купили, вратите на сватбеното празненство вече били затворени и те не могли да влязат. Няко казват, че липсата на елей в светилниците на неразумните девици означава липса на добри дела през техния живот. Това тълкувание не е съвсем правилно. Защо да нямат добри дела, след като те са девици, макар и неразумни? Девтството е висша добродетел, ангелско състояние, и може да заеме мястото на всички останали добри дела.

Мисля, че това, което им липсвало е благодатта на Светия Дух. Тези девици се упражнявали в добродетелите, но в своето духовно невежество мислели, че християнският живот се състои само в извършването на добри дела. Вършейки добри дела, те считали, че изпълняват всичко, което Бог иска, но те се грижели твърде малко за това дали са придобили благодатта на Светия Дух. Този начин на живот, основан само върху вършеното на добри дела, без внимателно да се изпитва дали те носят благодатта на Светия Дух, е споменат в светоотеческите книги: „Има друг път, който се счита за добър в началото, но завършва на дъното на ада.”

Св. Антоний Велики в своите писма до монаси казва за такива девственици: „Много монаси и девственици нямат представа за различните видове воля, които действат в човека, и те не знаят, че ние сме повлияни от три воли: първата е Божията всесъвършена и всеспасяваща воля; втората е нашата собствена човешка воля, която не е нито разрушителна, нито спасяваща; третата е дяволската воля – напълно унищожителна. Тази трета волята на врага подтиква човек или да не върши никакви добри дела, или да ги прави от суета, от тщеславие, или просто заради самата добродетел, а не заради Бога. Втората, нашата собствена воля, ни кара да правим всичко, за да задоволим нашите страсти, или пък ни учи като врага – да правим добро в името на доброто и да не се грижим за благодатта, която се придобива от него. Но първата воля, Божията всеспасяваща воля, се състои в това да вършим добро единствено за да придобием Светия Дух, като вечно, неизчерпаемо съкровище, което е безценно. Придобиването на Светия Дух е (така да се каже) елеят, който неразумните девици нямали. Те са наречени неразумни само защото били забравили необходимия плод на добродетелта – благодатта на Светия Дух, без която никой не е и не може да бъде спасен, защото „Чрез Светия Дух всяка душа се оживотворява и чрез очистване е въздигната и осветена от Светата Троица в Светите Тайнства“.

ЗА ПО-БОГАТ СНИМКОВ МАТЕРИАЛ НАТИСНЕТЕ ТУК - 1 - https://flic.kr/s/aHsmABMppp

ЗА ПО-БОГАТ СНИМКОВ МАТЕРИАЛ НАТИСНЕТЕ ТУК - 2 - https://flic.kr/s/aHsmABYpyv

Текст: Весела Игнатова
Снимки: Весела Игнатова, Александър Ангелов

 

 

« предишна новинаследваща новина »