ЛЕСТВИЦА

За старостта

За старостта

Църковен вестник
Електронното “домашно огнище”

Електронното “домашно огнище”

Александра Карамихалева
С расо в глобализирания град

С расо в глобализирания град

Свещ. Ангел ВЕЛИЧКОВ
Клеветата

Клеветата

Мартин Николов
Иконите на Божията Майка

Иконите на Божията Майка

Митр. Антоний СУРОЖКИ
 

ГАЛЕРИЯ ИКОНИ

Икона
 

Архиерейска вечерня с Молебен канон на Пресвета Богородица в храм "Св. Три Светители" - Шумен

07 август 2019 20:12, Варненска и Великопреслaвска митрополия
Молебен канон на Пресвета Богородица в храм "Св. Три Светители" - Шумен

На 6 август 2019 г. Негово Високопреосвещенство Варненският и Великопреславски митрополит Йоан възглави вечерното богослужение и последвалия Молебен канон на Пресвета Богородица в храм "Свети Три Светители". Шуменският храм се изпълни от множество християни, които песенно и молитвено съучастваха в богослужбата, антифонно отправяйки моления към Божията Майка пред копието на чудотворната ѝ икона "Всецарица" (на гръцки "Пантанаса"), пренесено в град Шумен за празника Преображение Господне от храм "Свети Атанасий" - Варна.

Заедно с Архиерея съслужиха ставрофорен иконом Димитър Стойков - архиерейски наместник на Шуменска духовна околия, иконом Красимир Капитанов - председател на храма, протойерей Иван Павлов, свещеник Пламен Марчев и митрополитският дякон Любомир Георгиев. Негово Високопреосвещенство и сборна група с диригент Тодор Тодоров изпълниха песнопенията на вечерното богослужение и Молебния канон.

Митрополит Йоан произнесе проповед, посветена на предстоящия празник Успение Богородично, в която разясни защо именно употребяваме думата "успение": „Интересно е да се вгледаме в нещо, което действително много пъти употребяваме, но дали дотам осмисляме тази дума. За свършека на земния живот на Света Богородица се употребява думата "успение", което значи "отшествие", "отхождане към сън" или "блажено заспиване", което във всяка една проповед на този празник се споменава по принцип. Обаче в мисълта на православния християнин безспорно съществува тази идея, че след като говорим за успение, заспиване, това е един процес, който ще води към пробуждане и отново връщане в живот. И така се случи с Божията Майка, че в третия ден след нейното погребение тя беше приета с радост в Бога и застана отдясно на Бога, където и беше определено достойно място“.

Негово Високопреосвещенство обърна внимание на това защо в Стария Завет постоянно се употребява думата "умиране", а в Новия Завет - "успение". Той припомни думите на свети апостол Павел: "ако, бидейки врагове, се помирихме с Бога чрез смъртта на Сина Му, то още повече, след като сме се помирили, ще се спасим чрез живота Му" (Рим. 5:10). „След кръсните страдания на Спасителя, след Неговата смърт и Възкресение се отвори тази възможност за онези старозаветни човеци, които умираха почти в безнадежност, отново да наследят Царството Божие. И затова може би свети апостол Павел в посланието си към Ефесяни говори: "Бог, богат с милост, поради голямата Си любов, с която ни обикна, макар да бяхме мъртви поради престъпленията, оживотвори с Христа (по благодат сте спасени)" (Ефес. 2:4) - казва светия апостол, а свети апостол и евангелист Йоан Богослов щеше да каже: "Аз съм вратата: който влезе през Мене, ще се спаси, и ще влезе, и ще излезе, и паша ще намери" (Ин 10:9), и завършваме с думите на свети апостол Павел: "живея с вярата в Сина Божий" (Гал. 2:20). Животът на Божията Майка беше именно това. Тя живееше вярата в своя Син, Който е и наш Бог и затова за тези човеци, които с голямо смирение пребиваваха, се изпълняват тези думи, че това, което е кончина, което е завършек на техния живот е успението, блаженното заспиване до Възкресението Христово. И разбира се за Божията Майка, по-чтима от Херувимите и несравнено по-славна от Серафимите, да застане там, където е нейното място, защото стана вместилище на невместимия Бог и каза: "Аз ще се застъпя за вас през всички дни до свършека на света". Ето това е Свещеното Предание, което ние виждаме в блажения Йероним, Епифаний Кипърски и други“, заяви още митрополит Йоан.

С благословението на Варненския и Великопреславски митрополит Йоан и поради множеството желаещи да се поклонят пред образа на Божията Майка, донесен от град Варна, иконата на Пресвета Богородица "Всецарица" остана за поклоние в храм "Свети Три Светители" до следобеда на следващия ден.

Снимки и текст: Георги Великов

Снимки

Молебен канон на Пресвета Богородица в храм "Св. Три Светители" - ШуменМолебен канон на Пресвета Богородица в храм "Св. Три Светители" - ШуменМолебен канон на Пресвета Богородица в храм "Св. Три Светители" - ШуменМолебен канон на Пресвета Богородица в храм "Св. Три Светители" - ШуменМолебен канон на Пресвета Богородица в храм "Св. Три Светители" - ШуменМолебен канон на Пресвета Богородица в храм "Св. Три Светители" - ШуменМолебен канон на Пресвета Богородица в храм "Св. Три Светители" - ШуменМолебен канон на Пресвета Богородица в храм "Св. Три Светители" - ШуменМолебен канон на Пресвета Богородица в храм "Св. Три Светители" - ШуменМолебен канон на Пресвета Богородица в храм "Св. Три Светители" - ШуменМолебен канон на Пресвета Богородица в храм "Св. Три Светители" - ШуменМолебен канон на Пресвета Богородица в храм "Св. Три Светители" - ШуменМолебен канон на Пресвета Богородица в храм "Св. Три Светители" - Шумен
« предишна новинаследваща новина »