ГАЛЕРИЯ ИКОНИ

Икона
 

За религиозния характер на учението на фондация „Изкуството да живееш”

10 октомври 2010 14:41, Варненска и Великопреслaвска митрополия
Гербът на Варненска и Великопреславска св. Митрополия

Религиозният характер на учението на фондация „Изкуството да живееш” (по-нататък ФИЖ) се потвърждава от следното:

1. Наличие на своя концепция за Бога.

В учението на ФИЖ има еднозначно и непозволяващо никакви други тълкования и учения за Бога, което в общи линии съответства на неоведическите представи и е в непримиримо противоречие с представата на всички останали монотеистични религии.

2. Произтичащата от идеята за монизма представа за липсата на индивидуална личност в човека.

„Самопознанието се състои в това да възприемаш всеки като парцалена кукла... Никой няма някаква точно фиксирана индивидуалност”; „и така истинската близост, това е разбирането, че другото лице не съществува”.

3. Учение за предсъществуването и за прераждане на душите.

„Вие сте съществували преди Библията. Вие сте съществували преди Ведите. Вие сте дошли отвъд... Вие сте пропаднали... В това малко тяло, в това малко семейство. В определена ситуация. Вие участвате в някаква игра”.

4. Учение за съществуването на света в резултат на някаква Божествена игра.

„Той просто си играе, натискайки всички ваши копчета. Той казва: Не възприемайте нищо на сериозно. Всичко е игра. Всичко е подобно на сън”; „Направете целия си живот игра. В него няма нито предназначение, нито цел - няма нищо”.

5. Учение за спасението като избавление от кармата.

„Любовта може да унищожи цялата карма. Второ, и дишането също може да унищожи кармата. Действието на дишането унищожава кармата. Трето, това е медитацията. Тя също може да унищожи кармата. А четвърто е служението. Всеки вид служение...”; „Милосърдието и знанието могат да избавят от кармичната зависимост, иначе тя няма край. Добрата карма ще поражда добра карма, а лошата карма ще поражда лоша”.

6. Религиозната практика на ФИЖ.

Извършване на ПУДЖИ. Ако по време на базовия, първоначален курс не се направи това, то на втория етап – семинарите по САХАДЖ САМАДХИ, се извършва поклонение пред гуруто Шри Шри Рави Шанкар. Ще ви помолят да поднесете определен набор от продукти – плодове, цветя и семена пред портрета на гуруто. Запалват се свещи, четат се молитви на санскрит, в които гуруто се признава за бог и след това инструкторът ви дава лична мантра, която трябва да знаете само вие. По такъв начин без да подозират, участниците в курса извършват религиозно поклонение в езически смисъл.

На основния курс се практикува групово четене и практикуване на мантри. Всички мантри имат религиозно съдържание. Въобще в ученето на ФИЖ, в неговия същински, а не рекламен облик, огромно значение има поклонението на съпругата на бог Шива – богинята Кали: „Най-доброто, което може да се направи, това е да се отдадеш на Майката Кали и да обичаш Майката Кали. И така, Майката Кали е която дарява знание".

Почитанието на Кали и използването на шиваистки мантри позволява да отнесем този култ към неоиндуистките секти, създадени на основата на тантрическия шиваизъм.

7. Почитание на гуруто.

По-рано приведохме някой примери, показващи ролята на гуруто в групата. На него му се покланят като на жив бог и той се смята за проводник на божественото откровение.

Главна цел на тази духовна практика не се явява постигането на психологическо равновесие, здраве и работоспособност, както пише в рекламните брошури, а просветлението, като разкриване на божественото в себе си. В материалите на ФИЖ често се среща по-неутралният термин „Висше Съзнание”.

Всичко казано дотук позволява да отнесем ФИЖ към религиозните култове и организации от нео- или по-скоро псевдоиндуистки характер. Най-тревожни са следните елементи и практики от учението на ФИЖ, които са свойствени на религиозните организации, в които има тоталитарен контрол, като:

Пълно разминаване между истинското съдържание на учението и неговите духовни практики и рекламната информация, която се поднася на клиентите. Всъщност се предлага встъпване в религиозна група, която има свое вероучение, обреди и обожествява своя Учител. Но на етапа на вербуването това никога не се разбира от клиентите.

Гуруизъм. В литературата на ФИЖ се прокарва учението за необходимостта на пълно подчинение и поклонение на гуруто.

Наличието на чудодеен приложим към всички и към всеки удивително прост метод, който бил обхващал в себе си и превъзхождал всички останали духовни практики.

„Атака с любов” – огромно внимание към клиентите, желание за помощ за решаване на техните проблеми в първия етап от приобщаването им към ФИЖ.

Морален релативизъм. Можеш да правиш всичко, което ти харесва и ти се иска, стига само да практикуваш тяхното дишане всеки ден, и ще бъдеш винаги чист и невинен.

Наличие на собствена система от понятия. Например „духовност" за ФИЖ означава вътрешен комфорт, удовлетворение, блаженство, покой и се смята за основна цел на всички религии и духовни практики.

Стремеж към контрол над живота на последователите на учението. Това е задължителното посещение един път в седмицата на сацанга, където скоро ще ви привлекат и ангажират към дейност за благото на ФИЖ. Ограничаване в храненето и строг контрол от инструктора върху вашия живот. Точна регламентация на поведението, включително и инструкции как да се говори с хората, какво да се премълчава и как да се привличат.

Култивиране на чувството за „избраност” и „различност” на практикуващите. Например на въпроса: как да престана да чувствам злоба към този, който ме е обидил (става въпрос за невярващ в учението на ФИЖ), отговорът е: "Не мислете за този човек като за човек... Възприемайте тези, които ви обиждат като манекени и като парцалени кукли. В тях няма личност".

Присъствието в практиката на ФИЖ на психологически м е т о д и, които водят до изпадане в транс:

а/ Хипервентилация. Специална дихателна практика, от която се получава еуфория. У някои хора състоянието на блаженство, покой, щастие, зрителни и слухови халюцинации довеждат до психологическа зависимост от тази дихателна практика;

б/ Елементи на хипноза, които се забелязват в записите, които се слушат по време на занятията;

в/ Медитация. Трябва да се практикува всеки ден съчетана с дишането и с повтаряне на мантрата, която е дадена по време на основния курс. Всъщност става дума за изпадане в хипнотично състояние, самостоятелно или с помощта на инструктора. Въздействието на външните впечатления рязко се ограничава и се изгубва чувството за своето тяло. В резултат на това се губи контрол от страна на съзнанието и човекът става лесно внушаем и самовнушаем. Появяват се различни неуправляеми фантазии и психотични преживявания.

г/ Групови трансови практики. Това е дълго съвместно пеене на мантри или мълчание, или слушане на медитативна музика и религиозно поклонение.

Представителите на ФИЖ обичат да заблуждават местната администрация, че тяхната организация е призната от ООН, където има особен статус на консултативна организация и от Световната здравна организация, но не съществува никакво официално одобрение на тяхната дейност от страна на ООН и СЗО. Отношението към тях е такова, както и към още три милиона най-различни неправителствени организации от целия свят.

Материалът е подготвен от Борислав Аврамов

 

 

« предишна новинаследваща новина »