ГАЛЕРИЯ ИКОНИ

Икона
 

Представяне в Пловдив на книгата на зографския йеромонах Висарион „Петър Дънов и Ванга – пророци и предтечи на Антихриста”

23 март 2011 19:05, Пловдивска митрополия
Негово Високопреосвещенство Пловдивски митрополит Николай

В гр. Пловдив - митрополитския център на Пловдивска епархия - на 21 март 2011 г. се състоя духовно тържество на единството във вярата и любовта към Бога, Църквата и Отечеството.

По покана на Негово Високопреосвещенство Пловдивския митрополит Николай като гости на проведената в същия ден свещеническа конференция пристигнаха Негово Високопреподобие архимандрит Амвросий, игумен на светата обител „Св. Георги Зограф” на Света гора-Атон, и Негово Всепреподобие йеромонах Висарион, брат на манастира, придружавани от д-р Десислава Панайотова, директор на Центъра за религиозни изследвания и консултации „Св. св. Кирил и Методий”.

Голяма беше радостта братя по вяра и народност да се срещнат в Христа за благото на скъпия ни народ и в полза на неговото духовно просвещение и религиозно-нравствено пробуждане. Митрополит Николай представи пред свещенството на своята епархия двутомния труд на йеромонах Висарион – неговата наскоро издадена книга „Петър Дънов и Ванга – пророци и предтечи на Антихриста”, която по премъдрия Божи промисъл излезе точно в момента, когато духовното безразсъдство тласна някои представители на нашето общество да инициират канонизацията на Петричката врачка Вангелия Гущерова.

Митрополит Николай недвусмислено посочи, че е клето едно общество, в което ценностната система е обърната наопаки и в което гласът на Църквата целенасочено се заглушава от мирска антицърковна ожесточеност и манипулативна медийна арогантност. Отдавайки почит на нашите архиереи, ръководили Църквата ни в началото на миналото столетие, Пловдивският митрополит прочете Определението на събора на православните български архиереи от 1922 г., с което Св. Синод още тогава е посочил кощунствения характер на дъновизма и е отлъчил Петър Дънов „от правото на ползуване на православно-църковните свещенодействия и благодатни тайнства, докле той не се разкае и публично признае своето заблуждение”. Владика Николай припомни Христовите думи: „Пазете се да ви не прелъсти някой; защото мнозина ще дойдат в Мое име, говорейки: аз съм Христос; и ще прелъстят мнозина” (Мат. 24:4-5), и допълни: „Това е позицията на Христос. Кой ще я промени? Аз ли? Патриархът ли? „Ново” Евангелие ли ще измисляме? Църквата знае, че и сам Христос е бил предаден за пари”. Последното митрополитът посочи като потвърждение на изказването на свещеноиконом Сотир Козаров, според който основните инициатори, настояващи за канонизацията на Ванга, правят това до голяма степен и поради финансови интереси: Фондация „Ванга”, която е притежателят на „църквата” в Рупите, и архиерейският наместник на Петричка духовна околия о. Ангел Кочев, за когото е изгодно в Рупите да прииждат все повече и повече хора, привличани от мнимата святост на Вангелия Гущерова.

Свещениците на Пловдивска епархия се обединиха около убеждението, че е техен пастирски и християнски дълг да защитят не само своите пасоми, но да подкрепят и всички свои събратя, като свещениците от Сливенска епархия например, които се изправиха в отстояване на Свещеното Предание на Църквата и в изпълнение на своето задължение да предпазват обществото от заблудите на суеверията, спиритизма, магьосничеството, езотериката и окултизма. В тази връзка предстои изпращането на свещеническа декларация до Негово Светейшество Българския патриарх Максим.

На свой ред авторът на двутомната книга „Петър Дънов и Ванга – пророци и предтечи на Антихриста” йеромонах Висарион задълбочено и ясно очерта демоничния произход на окултните „дарби” и антихристкия характер на дейността на Дънов и Ванга, за които няма по-висок авторитет било от собственото им непросветено мнение, било (а и това е най-лошото) от злата воля на „Светлите Същества” и „силите”, за които Дънов и Ванга често твърдят, че са източник на окултното им „познание” и способности. Природата и проявата на тези духовни „благодетели” е без съмнение демонична, подчерта йеромонах Висарион, и даде много цитати от съчиненията на Дънов и примери от живота на врачката.

Един от водещите критерии за антихристкия дух на дъновизма е отношението към Господ Иисус Христос като към някакъв безличен, обединяващ дух, а не като Богочовек, Който „се въплъти от Дух Светий и Дева Мария, и стана човек; и бе разпнат за нас при Понтия Пилата, и страда, и бе погребан; и възкръсна в третия ден, според Писанията; и се възнесе на небесата, и седи отдясно на Отца; и пак ще дойде със слава да съди живи и мъртви и царството Му не ще има край” (православният Символ на вярата, чл.3-7). Напротив, на страница 88 в книгата „Беинса Дуно. Учителят говори” Дънов казва: „Що е Христос? – Христос е колективен Дух. Той е сбор от всички Синове Божии, чиито души и сърца бликат от Любов и Живот. Всички Синове Божии, съединени в едно, всички разумни души, които живеят в Божествено единение – това е Христос. В този смисъл той е Глава на Великото Всемирно Братство.” Още по-страшно отстъпление от Евангелското Откровение за Личността на Иисус Христос е претенцията на Дънов, че той сам е Христос: „Между Мене и Бога разлика няма да правиш“ („Беинса Дуно. Учителя за себе си”, с. 14). „Аз съм вашият Велик Учител, Всемирният Христос” (http://www.izgrevat.com). Докато Господ ни предупреждава: „Ако ви рече някой: ето тука е Христос, или: ето там, не вярвайте, защото ще се подигнат лъжехристи и лъжепророци, и ще покажат знамения и чудеса, за да прелъстят, ако е възможно, и избраните“ (Мат. 24:23-25).

Демоничните способности на Ванга пък бяха илюстрирни с примери от състоянията й на транс и спиритическа обсебеност, по време на които тя е изгубвала своята самоличност, държала се е агресивно, арогантно, налудничаво или сама е била тласкана от нейните „помощници” – „силите” – към действия, които уронват достойнството на собствената й личност (заповядвано й е без причина да бърше паяжините посред нощ), заплашват здравето й (бутната е по стълбите на дома й и тя си счупва крака) и не носят нищо спасително нито на нея, нито на слушателите й. Тези прояви са в пълен контраст с благодеянията, кроткия живот и благодатния опит на православните светии, които са били проникнати от действието не на демоните, а на Бог Св. Дух. Важна черта на светостта е, че в Христа светците и светиците изцяло са отдавали себе си на хората, но същевременно не са изгубвали личностния си облик и достойнство.

След представянето на книгата на йеромонах Висарион Пловдивският митрополит Николай прочете пред свещеническото събрание своето АРХИПАСТИРСКО ПОСЛАНИЕ ДО ЧЕСТНИЯ КЛИР И ПРАВОСЛАВНИТЕ ХРИСТИЯНИ В ДИОЦЕЗА НА БОГОСПАСАЕМАТА ПЛОВДИВСКА ЕПАРХИЯ ПО ПОВОД НА НАСТЪПИЛИТЕ РАЗНОГЛАСИЯ ОТНОСНО ЛИЧНОСТИТЕ НА ПЕТЪР ДЪНОВ И ВАНГА ПЕТРИЧКА, ТЕХНИТЕ УЧЕНИЯ И ДЕЯТЕЛНОСТ, за което заръча на 25 март – Св. Благовещение – след св. Литургия да бъде прочетено във всички храмове на Пловдивска епархия за духовно наставление и укрепление на богохранимото му паство.

Срещата на пловдивското свещенство с техните събратя от Зографската св. обител завърши с много топлота и благодарност за духовната подкрепа и с раздаване на автографи от страна на йеромонах Висарион върху всяка от книгите, които Пловдивският митрополит Николай подари на всички духовници от Пловдивска епархия.

Слава на Бога за всичко!

Снимки: Неделян Нешев

 

 

Снимки

Архим. Амвросий, митр. Николай, йером. ВисарионАрхим. Амвросий, митр. Николай, йером. ВисарионЙеромонах Висарион ЗографскиПловдивски митр. Николай
« предишна новинаследваща новина »