ЛЕСТВИЦА

 

ГАЛЕРИЯ ИКОНИ

Икона
 

Духовниците и миряните от Русе си поискаха и дадоха прошка

27 февруари 2012 22:34, Русенска митрополия
Вечерня в Русе

Св. Православна църква премъдро е постановила съществуването на пет подготвителни седмици (Неделя на Закхей, Неделя на Митаря и Фарисея, Неделя на Блудния син, Неделя Месопустна, Неделя Сиропустна) преди началото на Великия пост, време на усилен духовен подвиг по пътя към посрещането на славното Христово Възкресение. Времето на тази подготовка завършва с едно специално последование - вечерня на неделя Сиропустна. В края на вечернята, съдържаща велик прокимен и проникновената молитва на св. Ефрем Сириец, духовници и миряни си искат и дават взаимно прошка. Тази вечерня е особено трогателна поради факта, че свещенослужители и миряни от целия град се събират в катедралния храм и се опрощават.

Така беше в неделя Сиропустна и в катедралния храм „Света Троица” в Русе. Още преди началото на вечернята храмът се преизпълни с вярващи от всички русенски енории, които с духовно вълнение бяха дошли да извършат нелекото дело на всеопрощението, да си дадат прошка.

Негово Високопреосвещенство Русенският митрополит Неофит се обърна с архипастирско слово към вярващите:

„Отваря се попрището на добродетелите. В богослужебната книга „Триод” е описан целият подвиг на християнина, който е решил да следва Христа. Защото първите слова на св. Йоан Кръстител и на Спасителя бяха: „Покайте се, защото се приближи царството небесно”. Царството небесно е вътре във вас, то е за онези, които са достойни да го наследят. За да бъдем поданици на това царство, трябва да бъдем много достойни с качествата на Спасителя, които Той завеща на всички нас.

В царството небесно, което е и на земята, но с небесен произход, не може да влезе човек престъпник. Не може да влезе човек на лъжата, на нечистотата, на омразата, на завистта. В царството небесно грее Христовата светлина и там не може да има мрак, защото ако влезе човек на мрака, ще бъде не истинска светлина, а полумрак, което не е желателно да съществува на това свято място. Св. Игнатий Богоносец ни учи: „Не пренебрегвайте Четиридесетницата. Тя е подражание на Христовия живот”. Защото Господ Иисус Христос 40 дни в пустинята пости, беше подложен на изкушения, изпитания, за подготовка за предстоящото Му поприще, за да ни научи и нас, че с въздържание можем много да постигнем. С излишества нито ние печелим, нито тези, за които трябва да се погрижим в нашето излишество, са доволни от нашето поведение. Колко е важно, възлюбени в Господа, да тръгнем в попрището на добродетелите със силното желание да ги осъществяваме в своя живот. Не можем да бъдем равнодушни в този момент, в който ние избираме своя път в живота.

Постоянно слушаме за тревожни случаи на убийства, взривяване на автомобили, на побоища и жестокости, това не е християнската добродетел. Така не можем да живеем спокойно в своите домове и обществото, когато около нас има толкова безразличие към духовността и към царството на Господа на славата. Затова ние се стараем през тези дни да покажем колко много желаем да следваме Христа, да строим своя дом на нашия живот на здрави основи, на каменни основи. Да бъде камъкът на вярата в нас силен и мощен, за да преминем настоящото поприще с борба със злото, борба с греха.

Нашата борба не е против тялото. Ние не искаме да унищожаваме своето тяло, постейки усилено, а се стараем да го побеждаваме и да го владеем дотолкова, доколкото имаме сили за това. Но Бог дава сили, защото който Го търси, Той го благославя със Своята милост. „Щедър и милостив е Господ, дълготърпелив и многомилостив”. Но Той е и справедлив и трябва да знаем, че милостта и справедливостта вървят в Бога заедно и това предразполага всички нас да възлюбим и подвига и правдата в нашия живот. Нека в този свещен момент, когато ще пристъпим към светите икони и към нашите близки да получим благословение и да дадем и получим прошка за предстоящото ни духовно поприще.

Да бъдем вътрешно обогатени, не настроени формално, а обогатени от Духа, Който ни дава този момент. Той е завещан от Самия Господ: „Прощавайте, и простени ще бъдете”. Ако отиваш в храма и искаш да поднесеш дара си и се сетиш в този момент, че имаш срещу някого нещо и че си наскърбил някого и си обидил, и не си получил прошка, остави дара си преди храма, отиди и уреди тези свои отношения, за да принесеш в мир своето дарение за храма и Бог да бъде щедър по Своята милост към теб.

И така, Отче наш, прости ни, както и ние прощаваме на нашите длъжници. Амин!

Моля всички да бъдат снизходителни към моите немощи и ако съм ги огорчил с нещо, ако по невнимание съм допринесъл за тяхното смущение на духа, да бъдат благословени от Бога да претърпят това притеснение и да се явим пред светата Чаша чисти в Господа, в покайно настроение, което ще ни доведе до светлото Христово Възкресение безпрепятствено. Амин!”

През последните няколко месеца Българската православна църква беше подложена на яростна атака от страна на голям брой светски медии. Журналисти, които стоят далеч от благодатния живот на Църквата, от живота в Христа, за който удивително говори св. Николай Кавасила, търсят публична прошка от върховното ръководство на Църквата. Но ето че нашите архиереи просят в храма и съответно получават прошка от нас, вярващите християни. Те просят за прошка не само в неделя Сиропустна, но и на всяка св. Литургия ние чуваме тяхната молба: „Простете ми, братя и съслужители”, на което в един глас отговаряме: „Бог да Ви прости и помилва”. Убедени сме, че за редовните християни въпросът с прошката на духовниците е решен. Той стои открит единствено за номиналните християни, които в църква не стъпват.

 

 

Снимки

Вечерня в РусеВечерня в РусеВечерня в РусеМитрополит НеофитВечерня в РусеВечерня в РусеВечерня в РусеВечерня в РусеВечерня в РусеВечерня в РусеВечерня в Русе
« предишна новинаследваща новина »