ГАЛЕРИЯ ИКОНИ

Икона
 

Любов и молитви за починалите или Хелоуин

31 октомври 2012 13:32, Русенска митрополия
Икона на Всички светии

Във връзка с постъпили запитвания в канцеларията на Русенска митрополия, свързани с чуждия на православната традиция празник Хелоуин, публикуваме статията на г-н Адриан Кокошила:

--------------------

Хелоуин се празнува всяка година на 31 октомври. Нощта в края на октомври се счита за момент, когато духовете на починалите идват в света на живите. За да се предпазят, живите прибягвали към различни ритуали: носели маски, вдигали шум, палели огньове и т.н., за да изгонят духовете на починалите.

КАК СЕ Е СТИГНАЛО ДО ХЕЛОУИН

Православната църква празнува в първата неделя след Петдесетница Деня на Всички светии (Всех святих). Същото нещо е празнувала и Римокатолическата църква до осми век, когато папа Григорий III е преместил Деня на Всички светии на 1 ноември. Вечерта преди Всички светии е станала „all hallows eve” - Halloween (Хелоуин). Живите започнали или да изпитват страх от починалите, или да се подиграват с тях, създавайки карнавални герои.

Да не забравяме, че в народната румънска вяра съществува още една нощ на ужасите, на 29 срещу 30 ноември, известна като „Нощта на свети Андрей”, когато живите се опитват да се защитят от призраци чрез намазване на вратите и прозорците с чесън.

ХЕЛОУИН ИЗМЕСТВА ЛЮБОВТА И МОЛИТВИТЕ ЗА ПОЧИНАЛИТЕ

Печален е начинът, по който хората реагират през този ден. Не ходят на църква в деня за възпоменание на починалите (Задушница, 3 ноември т.г.), но не отсъстват от партитата, посветени на Хелоуин. Избягват да произнесат молитва за починалите, но полагат всички усилия, за да украсят къщата и се облекат според изискванията на нехристиянските обичаи на този ден.

Вярно е, че Църквата нарича починалите „усопших” (т.е. заспали), термин, който означава „състояние, от което можеш да се събудиш”. Но Църквата не говори за починалите, като преминаващи от един начин на съществуване в друг, с цел да ни сторят зло. Тяхното поменаване се извършва не само веднъж годишно, и то не от страх, а от любов към тях.

Не забравяйте, че всеки ден, в който се отслужва св. Литургия, свещеникът изважда частици от просфората (хляб) за живи и починали. Те се поставят на св. Дискос, заедно с Агнеца (част от просфората, която представлява Христос), за да може Неговата любов да се разпростре и върху тях. Нужно е да уточним, че по време на Божествената Литургия, Агнецът се претворява в Тяло и Кръв Господни. Така частиците (които представляват починалите), участват в светостта чрез присъствието си до Христовото Тяло на светия Дискос. Те не стават за християните вдъхновители за костюмиране, което в повечето случаи носи призрачен отпечатък.

Вместо да прибягваме към преобличане на цялото семейство в призраци и вампири, по-добре да се научим, че целта на нашия живот е придобиване на подобие с Христос. Имайте предвид, че възкресението не е свободноизбираемо. Бог да ни укрепява да не вършим делата на мрака, защото е писано: „които са вършили зло, ще възкръснат за осъждане” (Йоан. 5:29).

Текст: Адриан Кокошила
Източник: www.crestinortodox.ro

 

 

Снимки

Тиквени фенери
« предишна новинаследваща новина »