| Българска Патриаршия
Както всяка година досега, така и сега по време на песенния фестивал „Св. Богородица – Достойно есть” се провежда кръгла маса, посветена на актуалните проблеми, стоящи пред изпълнителите на православна музика. Тя протича сред естетичния уют, сбрал в себе си разказа за непреходността на красивите и хармонични неща, на една от залите на Културния читалищен дом-музей на град Поморие.
Кръглата маса започна на 10 юни сутринта с лекцията на отец-професора Иван Муди от Великобритания. Темата на лекцията бе „Някои аспекти на полифоничната музика” с подзаглавие - „За” и „против” полифонията в православната музика”.
Лекторът бе представен от проф. д. изк. Стефан Хърков.
Отличителното за отец Иван Муди е, че не може да бъде характеризиран като специалист само в една област, а по-скоро като една комплексна личност, която по блестящ начин представя Православието в света. Роден през 1964 г. в Лондон, той учи музика и теология. Още двадесетгодишен получава престижна награда от университета Йоенсу, Финландия, която отваря за него много врати по света. Докторската си степен получава от университета на Йорк, Великобритания. После се занимава с композиторска дейност за популярни състави. Негови произведения изпълняват Трио Медийвъл, Words Of Angels и др. Инструменталите му са изцяло в православен дух и са многократно записвани и преиздавани на CD.
Бил е диригент в Европа и Сащ. Понастоящем е професор в Университета в Лисабон, като същевременно е председател и на Организацията за православна музика, консултант е на международни фестивали и деен публицист – материалите му са представени в New Grove Dictionary. От 2007 г. е свещеник в енорията близо до Лисабон.
По време на своята лекция на Поморийския фестивал о. Иван Муди проследи развитието на навлизането на полифонията сред отделните национални православни църкви. Неговият извод бе, че при балканските народи двете традиции в православната музика – тази на монодийното пение и на полифоничното, се съчетават прекрасно. На Балканите нито едната, нито другата музика са заплаха една за друга, което ги превръща в достоен пример за подражание от другите православни общности. А специално в България духовните школи са съвместили двете в много хармонична сплав.
Лекцията бе последвана от дискусия, на която се обсъждаха зададени въпроси, като: кое пение от двете традиции е по-истинното; има ли място за многогласното пеене в богослужението; полифоничното пеене не отвлича ли от молитвата, трябва ли да е различно пеенето в градските църкви и в манастирите и т. н.
Тази теоретична част на фестивала продължи следобед с нагледното представяне на заключението от беседата – с концерта на изпълнители от православни хорове в двете традиции, монодийната и полифоничната.