ИЗ „СИНОДИК, КОЙТО СЕ ЧЕТЕ В ПЪРВАТА НЕДЕЛЯ ОТ ПОСТА"
38 [45]. Понеже вселукавият наш враг разсея по цялата българска земя манихейската ерес, като я смеси с масалианската, на онези, които са основоположници на тази ерес, анатема,
39 [46]. [На] поп Богомил, който при Петър, българския цар, възприе тази манихейска ерес и я разпространи в българската земя, като прибави и това, че Христос Бог наш се е родил от светата Богородица и приснодева Мария само привидно и привидно е бил разпънат, а възприетата плът я възнесъл и я оставил във въздуха, нему, на неговите минали и съществуващи понастоящем ученици, наречени апостоли, анатема.
40 [47]. И на всички, които поддържат тази ерес, на техните обичаи, техните нощни събрания и тайнства и безполезното тяхно учение, както и на онези, които ходят с тях, анатема.
41 [48]. [На] онези, които се обичат с тях и в единодушие с тях ядат и пият и взимат дарове от тях като техни единомишленици, анатема.
42 [49]. [На] онези, които на 24-ия ден от месец юни, на Рождеството на Йоан Кръстителя, извършват влъхвувания и влачене на плодове и каквито скверни и подобни на езическа служба тайнства се вършат през тази нощ, анатема.
[50]. [На] онези, които наричат сатаната творец на видимите неща и го назовават разпоредител на дъжд, град и на всичко, което произлиза от земята, анатема.
44 [51]. [На] онези, които говорят, че сатаната е създал Адам и Ева, анатема.
45 [52]. [На] онези, които отхвърлят Свещените Писания, що боговидецът Мойсей, Илия Тесвитянин и останалите свети пророци и патриарси приеха от Бога, и казват, че те са на сатаната, и тези, подтиквани от тогова, са написали онова, що са написали и което казаха за Христос, и без да желаят и по принуда са говорили и поради това богомилите отхвърлят написаните в Стария Завет книги и просиялите в него свети пророци, анатема.
46 [53]. [На] онези, които казват, че жената зачева в утробата си със съдействието на сатаната и оттогава сатаната пребивава неотстъпно дори и до раждането на младенеца, което не може да бъде прогонено чрез светото Кръщение, но само чрез молитва и пост, на онези, които говорят така, анатема.
47 [54]. [На] онези, които ругаят Йоан Кръстител, като казват, че той идва от сатаната, както и Кръщението във вода, и поради това се отвръщат от водното Кръщение и се кръщават без вода, само като кажат „Отче наш", анатема.
48 [55]. [На] онези, които се отвръщат от всички пения в свещените и божествени църкви и от самия дом Божий, какъвто е църквата, и казват, че трябва да се пее само „Отче наш", на което и място да се случи, анатема.
49 [56]. [На] онези, които отхвърлят и ругаят светата и свещена служба и цялото светителско устройство, като казват, че те са изобретение на сатаната, анатема.
50 [57]. [На] онези, които отхвърлят и подиграват Причастието и честното тяло на нашия Господ Исус Христос, като отхвърлят и цялото тайнство, което е било извършено от Христа Иисуса Господа наш заради нашето спасение, анатема.
51 [58]. [На] онези, които отхвърлят поклонението на честния и животворящ Кръст и на светите и свещени икони, анатема.
52 [59]. [На] онези, които приемат някого от тези еретици в светата Божа Църква, преди изповядването им и проклинане на цялата ерес, както е казано, анатема.
53 [60]. [На] Василий Врач, който в Константиновия град разся тази триокаяна богомилска ерес при православния цар Алексий Комнин, анатема.
+++++++++++++
На 11 февруари 1211 г. във Велико Търново благочестивият български цар Борил свиква т.нар. Борилов събор, на който освен много други ереси, е осъдена и лукавата и богохулна ерес на поп Богомил - богомилството.