05 октомври 2024, събота

Св. мчца Харитина. Св. свщмчк Дионисий, еп. Александрийски
church

Православна мисъл

УСПЕНИЕ НА СВ. НИКОДИМ СВЕТОГОРЕЦ

svNikodim.jpgНа 14 юли се отбелязва Успението на св. преподобни Никодим Светогорец, ярка фигура на т. нар. "коливадско" движение на Атон, стремящо се да възстанови православната традиция в нейната изконна чистота след векове чуждо господство и забрава.

Свети Никодим е роден през 1749 г. на гръцкия остров Наксос. Светското му име е Николаос Каливруцис. Още от малък се славел с изключителна памет. Можел да наизусти много текстове, и то след еднократно прочитане. Освен това бил дълбоко богобоязлив, трудолюбив и обичал да изучава Свещеното Писание и творенията на светите отци на Църквата. Завършил прочутата Евангелска школа в Смирна, където наред с богословието се изучавали и класически езици, икономика, медицина, астрономия и военни науки. Самият той бил прекрасен познавач на гръцкия език във всичките му форми ­ от езика на Омир до разговорния език. Знаел също латински, френски и италиански, а според някои ­ и английски език.

По-късно се прочул като автор и тълкувател на църковни химни. През 1775 г. заминал на Света Гора, в манастира "Дионисиу", където две години по-късно е постриган за монах. През 1777 г. се срещнал с друг голям водач на коливадското движение, св. Макарий ­ митрополит Коринтски, който му поръчал да подготви за издаване намерения във Ватопедския манастир ръкопис на "Добротолюбието" и "Евергетинос". С тези две книги започнал огромната си по обем и значение книжовна дейност, с която завинаги ще остане в историята.

Този неуморен труженик на Словото е автор ­ при онези скромни за литературна дейност условия ­ на повече от 120 труда, като издадените му съчинения са 30 обемисти тома. Свети Никодим като писател е навлязъл в почти всички области на богословската наука: църковно право, догматика, патрология и агиология, екзегетика, литургика, пастирско богословие, християнска етика и аскетика. Сред най-значимите му трудове е "Пидалион" ­ - гръцката "Кормчая книга", съдържаща правилата на светите апостоли, светите Вселенски и Поместни събори и светите отци, която преподобният редактирал и издал. Под негова редакция са излезли също и събраните съчинения на преп. Симеон Нови Богослов.

Подготвил за издаване и творенията на св. Григорий Палама, но пожар в австрийската печатница, където били дадени за печат, осуетил излизането им на бял свят.

Голямо внимание свети Никодим отделил и на житията на светиите, за което свидетелства трудът му "Нов синаксарник" и събраните жития на новомъченици. От него научаваме за житията на някои български новомъченици. Осъществил също така и превод от старогръцки на новогръцки език на "Тълкувание на 14-те послания на св. ап. Павел" от блажени Теофилакт Охридски, а самият свети Никодим написал "Тълкувание на седемте Съборни послания".

Още приживе св. Никодим си спечелил заслужената почит и любов на светогорските монаси, които вместо обичайното "отче", го наричали обикновено "учителю". Към също така немалобройните си завистници и врагове се отнасял с голямо търпение и незлобливост.

Неговите неуморни трудове подронили здравето му. Дясната половина от тялото му се парализирала едва на 60-годишна възраст, а самият той почти оглушал. Поел пътя към Вечността напълно подготвен, с чистото съзнание, че се е подвизал "с добрия подвиг". В нощта на 13 срещу 14 юли, след като поискал св. Причастие и скръстил ръце, предал духа си на Бога с думите: "Приех Христа в себе си и как да не отпочина".

Канонизиран е за светец от Вселенската цариградска патриаршия през 1955 година.

 

-----------------

Във връзка с темата виж още:

Балканското Просвещение и Атонската книжовна традиция тук

АСКЕЗА И СВЕТОТАЙНСТВЕН ЖИВОТ ИЛИ ЗА НИПТИКО-АСКЕТИЧНОТО И ЕВХАРИСТИЙНОТО БОГОСЛОВИЕ, отец проф. Василис КАЛЯКМАНИС