СЛОВО
по повод Националния празник на страната 3 март
"В нашето недавно... свети нещо ново,
има нещо славно, що гордо разтупва нашите гърди."
Ив. Вазов
Трети март е свещена дата в историята на българския народ. Тази дата е начало на ново битие след петвековно османско робство. На този ден изгря слънцето на българската свобода дарена от жертвените синове на матушка Русия, героичното българско опълчение и добри приятели.
На 3 март в Сан Стефано, предградие на Цариград, се строшиха веригите, с които бе окован страдалческият ни народ.
На 3 март заглъхна последният стон на вековни мъки и страдания под черна робия.
На 3 март се сложи край на една Голгота, началото на която се губи в мрака на вековете.
3 март е възкресение и победна песен на свободния български народ.
Кървава и пълна с трагизъм бе Голготата на злочеста България през османското робство. Петстотин години гордият стар Балкан бе страж и закрилник на юначни синове от жестокостите и мъките, безчестията и сълзите. Българската земя, нашата мила Родина, истински земен рай, бе превърната от поробителя в юдоль плачевная. Вместо песента на орача и кръшния смях на жетварката, стон и въздишки пълзяха по пазвите на красиви долини и тучни равнини.
Османлията бе дал дума на своя остър ятаган да заличи от лицето на земята звучното име българин и всичко, що напомняше за него.
Но жив е Бог! Той съди по правда и реди човешките съдбини по справедливост. Любящият Отец на земните племена не забравя угнетения, потиснатия и смазания под тежкото бреме на робството. В топлия, майчиния скут родната Църква грижовно пазеше вяра, език и самосъзнание.
От Атон блесна и запали в душата на поробеника-мъченик "най-първата искра в народната свяст". Малката историйца на Хилендарския светец преп. Паисий - докосна сърцето на "раята" и стори чудо: пробуди от вековен сън и забрава славните потомци на Аспарух, св. цар Борис и Симеон Велики. Постепенно, но неудържимо се разгоря огънят на величавата епоха на българското Възраждане.
През това славно време народът, който бе родил и откърмил св. Солунски братя Кирил и Методий, св. Климент Охридски и св. Йоан Рилски, заяви високо на цял свят за своята неумолима воля за свободен духовен и политически живот. Той даде достолепни доказателства, пълни с чар и величие, че е заслужил да заеме своето място в семейството на свободните държави.
Балканът екна от хайдушка песен. В градове и села се основаха комитети. Навсякъде из Българско зашетаха безстрашни апостоли на свободата. Мрежа от революционни комитети невидимо се плетеше от великия син на българския народ Апостола на свободата, йеродякон Игнатий Васил Левски и разстилаше по благословената българска земя неговото слово. Знамето "Свобода или смърт" се издигаше във всяко селище, и увличаше младо и старо, свещеник и учител, чирак и майстор.
Устремът на българския народ за свобода неудържимо растеше.
Това уплаши вековния поробител. Бесилки покриха мегдани. Тъмни и влажни зандани се оказаха тесни. Трагедията и голготата на осъзналия се роб, жаден за правдини и свобода, надминаха границите и на най-правдолюбивото въображение.
Батак и Перущица са българската страдалческа Голгота. Картината на Баташкото клане и сега насълзява очите на всеки родолюбец. В Батак се извърши невиждана жестокост над невинни деца, жени и старци. Ножовете на убийците се затъпиха. Облаци от дим от горящия Божи дом, където в пламъците на пожара загинаха хиляди, се издигнаха и застелиха красивото българско синьо небе. Хилядите жертви през месец април 1876 година като Йерихонски тръби се разгласиха в Европа.
Страшното ехо на зверските погроми разтърси държавници и политици. Уилям Гладстон издигна протест в английския парламент; Виктор Юго държа огнена реч в Париж; великият Достоевски, географът и пътешественикът Кропотски и много други със силни слова изляха вопли на състрадание и искане Русия да сложи край на всебългарските страдания.
България записа в страниците на своята история и жертвения подвиг на велики църковни патриоти и родолюбци екзарх Антим I, митрополит Иларион Макариополски, преп. Паисий Хилендарски и други.
В тази обстановка, на 24 април 1877 г., край Кишинев, прозвуча манифестът за обявяване на война с османлиите. Вековната надежда, че Русия дедушка Иван ще се притече на помощ, крепила българина през най-тежките времена на робство, придобива пълна изява.
През Дунава преминават братята-освободители, за да започне великата Освободителна война.
Свищов и Стара Загора, Плевен и Шипка, зимните преходи през Балкана, Шейново и Одрин, бележат кървавата и величествена диря на този победоносен поход към бъдещето възкресението на българския народ.
Скобелев и Гурко, Столетов и Радецки, Тотлебен и Калитин, водят със смелост и неустрашимост освободителите по трудните пътища на измъчена България, напоена с кръвта на петвековни мъки. Руските бойци не вървят, а сякаш летят, побеждават и гинат без страх, защото воюват за свободата на поробени еднокръвни и единоверни братя.
Шипка е върховният момент в нашето Освобождение, величие на българската история. Славата на Шипка е дивна и величава.
"И днес йощ Балканът, щом буря захваща,
спомня тоз ден бурен, шуми и препраща
славата му дивна, като някой ек,
от урва на урва и от век на век".
Освободителната война завършва вечерта на 3 март 1878 г. в малкото село Сан Стефано, близо до Цариград. В оня вечерен час възкръсва България.
Признателният български народ издига по родната земя величествени паметници на любовта.
В свободни дни, в нова България градим благощастие на скъпото ни Отечество.
110 години минаха от Освобождението на България.
Обгръща ни споменът за мрака на робството. Потръпваме от виденията на бесилките, хайдушките бели ризи, в ушите ни кънтят викове и стонове от петвековното тежко кърваво робство, блясъкът на ятагана и кръвта на закланите в Батак заслепяват очите ни.
Виждаме с църковни хоругви свещенослужители и народ да посрещат освободителите, стари и млади с признателност да поднасят хляб и сол на обичните руски витязи, детски ръце да милват блестящите еполети на Скобелев и Гурко. Чуваме да звънят църковни камбани, усещаме в сърцето си нова радост, в очите ни блестят бистри сълзи, а в устата ни благодарствена молитва.
Съприкосновението с героичното ни минало, в което се роди българската свобода, ни обогатява.
Прочее, да бъдем дълбоко благодарни на Всемогъщия и Всеблаг Божи Промисъл, който не остави в робство народа ни.
Безкрайно сме благодарни на синовете на велика Русия и на всички, които проляха кръвта си и положиха костите си пред олтара на Отечеството ни.
За вечни времена денят на Освобождението на България от Османско иго ще остане велик и славен в историята на нашия народ.
Буди имя Господне благословено от нине и до века. Амин.
Храм-паметник "Св. Александър Невски"
3 март 1988 г.