Думата литургия в превод от гръцки език означава обществено дело, служение, служба. С течение на времето тя получила значение на обществено богослужение, по-специално на тайнство св. Евхаристия или св. Причастие.
Светата Литургия е център на православно-християнското богослужение. Тя е спомен за Тайната вечеря на Господ Иисус Христос с апостолите, станала преди кръстните Му страдания; спомен е и за изкупителната Му смърт. Литургията символично изобразява по-важните моменти от земния живот на Господа. Тя е нашето безкръвно жертвоприношение. През време на св. Литургия, при приемане на св. Причастие, под вид на хляб и вино, ние приемаме Тялото и Кръвта Христови, чрез които осъществяваме напълно и действително общението си с Бога.
Учредяване на св. Евхаристия. На Тайната вечеря Христос взел хляб, благословил го, благодарил, преломил го и, раздавайки го на Своите ученици, казал: „Вземете, яжте: това е Моето тяло!" (Мат. 26:26). След като привършил вечерята, Спасителят взел чашата, подал я на учениците Си и казал: „Тая чаша е новият завет в Моята кръв; това правете, колчем пиете, за Мой спомен!"
(1 Кор. 11:25).
Верни на това Господне поръчение, св. апостоли и първите християни се събирали по къщите и преломявали хляб и по дадения от Христос пример, се причастявали с пречистото Тяло и Кръв Христови. Това приобщение с Господа се е придружавало с молитви и песнопения. Така били положени основите на св. Литургия.
Различни литургийни последования. В древната Църква е имало много литургийни чинове. Днес обаче в Православната църква се употребяват само три: Златоустова, Василиева и Преждеосвещена или литургия на Предосветените дарове, съставена от св. Григорий Двоеслов.
Св. Литургия се състои от три главни части: проскомидия (приношение), учителна или „литургия на оглашените" (така се нарича тая част, защото в нея се предлагат на християните четива из апостолските послания и св. Евангелие и поучения върху тях; и още, защото само на нея можели да присъстват и оглашените, т.е. готвещите се за св. Кръщение) и тайноизвършителна или „литургия на верните" (нарича се тъй, защото през време на тая част става освещаването на св. Дарове и защото на нея могат да присъстват само верните, т.е. приелите св. Кръщение.)